Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stealth system i 01 Passat 3BG stasjonsvogn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stealth system i 01 Passat 3BG stasjonsvogn

    Må kanskje lage en tråd her!

    Har tenkt lenge på å montere litt ekstrautstyr i form av lyd i passaten min. Jeg er glad i lagringsplassen baki bilen, og av den grunn så skal alt gjemmes vekk nede i reservehjulsbrønnen.

    Var og tok noen bilder i dag, fyllte litt vann nedi brønnen bak bare for å måle litt, og hadde ordnet noen papirutgaver av utstyret som skal nedi der for å se om det var plass. Alt virker bra så langt, så nå er det bare å vente på forsterkeren fra installbay, og subbene fra golfnos!

    Fyller først opp med vann for å se om det er plass nok..




    Legge ut alle delene igjen for å se om dette i det hele tatt er mulig


    Slik burde det se ut til slutt, med litt ekstra mod til denne luken
    Last edited by Defus; 24-01-2010, 17:35.
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

  • #2


    En stk reservehjulsbrønn klar til å vandaliseres..



    2 lag vibrasjonsdemping..



    Endelig bruk for militærets heimevernutstyr!



    3 lag glassfiber, noen steder 4 5 og 6 lag alt ettersom hvordan det ble...



    Glassfiberen er herdet og her fylles på vann for å måle.



    50 liter vann, + 19mm til topplaten merkes av med grunning som tørker raskt.



    Planen er å skru fast spetakkelet med en slik skrue der hvor reservehjulet festes originalt. 8mm.
    Men la meg bare si, herreGUD hvor vanskelig det var å få ut den støpte formen.. Endte med at jeg satt en jekk med en stålbit under bilen som jekket rett på formen igjennom hullet for vannavløp, og skrudde fast en snor i andre enden å brukte en lang pinne for å bryte den opp. Men den kom til slutt!



    Etter å ha testmontert platen (19mm kryssfiner) så fikk jeg ikke oppe kassen igjen. Så jeg lagde meg noen håndtak, da ble det enklere å ta hele greia ut



    Plata er skrudd fast hele veien rundt, og imellom er det lagt et skikkelig gavmildt lag med TEC-7.



    Tenkte at plata ble stor å burde ha litt ekstra avstiving. Som tenkt så gjort.



    Sagde meg til noen ringer for å få subbene litt opp, begynner å bli god med stikksaga nå. Kassa ble "isolert" med 8cm glava, man taver hva man haver.



    En stk ødelagt hånd etter å ha lagt strømkabel bakover.. Men det ble veldig bra, strømkabelen følger originale kabler helt bak så det er ingen fare for at den plutselig skulle komme til syne...



    Montert i bilen.



    Justerer GAIN på forsterkeren.. sqrt(460 * 4) = 42,8
    Men greide ikke komme nærmere enn dette.. SVÆRT følsom den gain bryteren. Justerte dette inn med volumet på ca 3/4 (høyeste jeg går) og alle bassinstillinger satt. Subwoofer på -6 bare for å ha litt å gå på.



    Subber, forsterker, ledninger montert..



    Pynteplaten skjært til



    Sånn ble det til slutt.
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

    Comment


    • #3
      Må finne ut hvordan jeg skal gjøre det med resten, må også lage et gitter å ha over slik at jeg kan legge ned matten. Den originale luka passer ikke allikevel..

      Subbene spiller utrolig vakkert... Spilleren er en Pioneer 5100UB. LPF på spilleren er på 63 hz, synes det høres best ut. Subsonic på forsterkeren står på 10hz, vet ikke om denne kanskje bør flyttes noe?

      Men alt bra så langt! Det gitteret jeg må ha over må jeg få laget raskest mulig så jeg kan legge ned teppet igjen.. Bilen er en varebil, og fint å ha masse ting baki der. Reservehjulet byttes ut med en boks skum tenker jeg.
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

      Comment


      • #4
        Lovende bygg Og godt å se noen har skjønt åssen man justerer gain!
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          Kan en av dere utdype hvorfor dere justerer gain med multimeter?

          Ser bra ut forresten! Ren og pen innstallasjon!
          Andreas Dibbern
          Ford Fiesta
          Takk til B2Audio
          B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

          Comment


          • #6
            Dette ser sinnsykt tidkrevende. Men det gir jo PENT ressultat.
            Jeg er også tilhenger av å få en liten veiledning i åssen du justerer gain. Hva med en tråd i Know how-spalten kansje?
            Dro du strømkabel på førersia igjenom boxen til motor-styringa(den tette boxen med siste skrue på lokket gjennom dekselet på frontrute?) Satan hvor jeg funderte på å få opp lokket igår(hjalp en kompis med litt "amatør-montering" i en -00 1.8T).
            Et lite tips(sikkert ikke helt nytt) men for å få opp den ferdigstøypa kassen går det an å borre et lite hull i bunnen og blåse trykkluft nedi.
            Har du tenkt å oppgradere resten av høytalerne og kjøre forsterker på de? Du får forklare litt dah kameraten min skal gjøre noe liknende,men jeg er usikker åssen en skal "gripe an" nye kabler ut til dører.
            Men dette var Nice. Stå på

            Bol
            No Windows-crap,just Mac Power

            Comment


            • #7
              Takk for komplimenter

              Istedefor å skrive noe nytt når det gjelder gain, kan dere jo lese f.eks. her:

              How to set amplifier gain

              Det finnes en god del mer info om det men der er en kort og grei versjon å lese som ikke er så komplisert. Det er en slags volumkontroll (i prinsippet) som man bruker for å tilpasse forsterkeren det øvrige utstyret, og hindre at man presser forsterkeren forbi det den er konstruert for. Veldig enkelt sagt, men finnes mange meninger og mye info om saken.
              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

              Comment


              • #8
                Originally posted by Bassoflove View Post
                Dette ser sinnsykt tidkrevende. Men det gir jo PENT ressultat.
                Jeg er også tilhenger av å få en liten veiledning i åssen du justerer gain. Hva med en tråd i Know how-spalten kansje?
                Dro du strømkabel på førersia igjenom boxen til motor-styringa(den tette boxen med siste skrue på lokket gjennom dekselet på frontrute?) Satan hvor jeg funderte på å få opp lokket igår(hjalp en kompis med litt "amatør-montering" i en -00 1.8T).
                Et lite tips(sikkert ikke helt nytt) men for å få opp den ferdigstøypa kassen går det an å borre et lite hull i bunnen og blåse trykkluft nedi.
                Har du tenkt å oppgradere resten av høytalerne og kjøre forsterker på de? Du får forklare litt dah kameraten min skal gjøre noe liknende,men jeg er usikker åssen en skal "gripe an" nye kabler ut til dører.
                Men dette var Nice. Stå på

                Bol
                Hoy! Trykkluft var det første jeg prøvde, og feilet med...
                Jeg la strømkabelen langs bilens passasjerside. (Jeg kaller det høyre). Først følger den originalt ledningsnett over hjulbuen bak og inn under sideputen til baksetet (inne i hulrommet til setebeltet) deretter går den rett ned og under matten ved kanalen. Veldig greit. Deretter skrur man ut handskerommet, trenger ikke demontere mer egentlig. Hvis man ser ifra motorrommet, så vil det på passasjersiden av batteriet gå to alu-rør igjennom torpedoveggen, der er en skikkelig feit pakning. Hvis du har montert motorvarmer med kupèvarmer, er det nesten garantert at ledningen til det går inn underst i denne pakningen. Der er nemlig et ganske stort område hvor man kan tre igjennom forskjellige saker.. Der la jeg inn strømkabelen. Lurte en liten tapetkniv ned der, fikk laget et lite kutt, stakk en liten stiv ledning ned og fant den inne i bilen, tapet fast strømkabelen å dro den opp. Denne pakninga er kjempemyk og utrolig sterk, så det blir tett og fint. Kan selvfølgelig pynte på med litt silikon men det er neppe nødvendig, dette område er jo også separert fra selve motorrommet med pakning og deksel osv.

                Kabler til bakdører, bare å plukke ned interiørpanelene på b stolpene, å føre kabel der hvor originalt ledningsnett er. Ferdig med pakning og det hele. :
                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                Comment


                • #9
                  Har lyst på et nytt og bedre frontsett, pluss en forsterker. Helst som matcher prisklassen jeg har bygget baki, jeg er svært fornøyd med lyden av subbene. Dem spiller både pent, og river godt hvis man skrur opp.
                  [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                  Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                  Comment


                  • #10
                    Jeg lyster på en Hertz forsterker, og hertz frontsett.
                    Deretter tenkter jeg å dempe dørene framme skikkelig, p fjerne høytalerne fra bakdørene.
                    Diskantene foran i passaten er bra plassert, men dem sitter litt langt "inne" i dekselet.. Det er vel rundt 2.5 cm fra dekseloverflaten og inn til selve diskanten.

                    Hvis noen har bra innspill vil jeg gjerne høre..
                    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                    Comment


                    • #11
                      Har forsåvidt laget ferdig et deksel til å ha over installasjonen! Det er laget i 3mm strengstål, en bit 3mm flatstål som forsterkning midt over, og 2mm flatstål rundt kanten for å gi skikkelig styrke, og for å heve platen opp så "gulvet" blir flatt. Jeg kan stå å småhoppe på denne uten at den svikter! Så jeg kan hive tunge ting inn i bilen uten at det gjør noe

                      Her følger noen bilder.







                      Test fit. Like a glove





                      Hvitt power coat. Bra saker.



                      Pakning under, slik at ikke lakken på bilen blir skadet, pluss at det blir ingen vibrasjoner, og trykket mot bilen blir jevn, og plata blir "tight"!



                      Montert





                      Med original matte over.



                      Nytt Reservehjul!
                      Last edited by Defus; 31-01-2010, 17:38.
                      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                      Comment


                      • #12
                        Lyden ble forresten den samme, ingen hindring i matten
                        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                        Comment


                        • #13
                          Det der var jo såre enkelt, og bra ble det også. Flink mann ja.
                          Raymond Pedersen

                          Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
                          Tar det som det kommer, og løser det som det går.

                          Comment


                          • #14
                            Alt ser veldig bra ut, Defus!

                            Originally posted by Defus View Post


                            Nytt Reservehjul!
                            Har alltid lurt på dette, er det lov til å "erstatte" reservehjulet med sånt? Godkjent/lovlig?
                            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                            Comment


                            • #15
                              mange biler som blir levert med sånn boks istede for resverve dekk de siste åra, så tviler at at det ikke er lovlig
                              VW Golf 4
                              Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                              Simen Sormbråten

                              Comment

                              Working...
                              X