Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabler og motstand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kabler og motstand

    En ting jeg lurer litt på, som jeg finner litt rart i mine øyne. Da jeg for 1 års tid ca skulle handle noen høyttalerkabler til hjemmekinoen min, gikk jeg innom bilradiospesialisten og sa jeg hadde en monsterforsterker som jeg skulle drive 4stk 15" med. Spurte etter en kabel som var tykk og ledet nok strøm.

    Da sendte dem meg videre til AV-senteret for de hadde ikke kabler for hjemmekino. Kun bilstereo. Forskjellen ble jeg fortalt at var motstanden i kabelen. Det måtte visst være en helt annen motstand i kabelen til hjemmekino enn bilstereo. Stemmer dette eller er det var tull og vas? Dette var ledning fra forsterker til høyttaler altså.

    Spekulerte litt på det og tenkte jeg skulle spørre her

    For meg så virker det veldig merkelig da kobber er kobber :P
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

  • #2
    Da sendte dem meg videre til AV-senteret for de hadde ikke kabler for hjemmekino. Kun bilstereo. Forskjellen ble jeg fortalt at var motstanden i kabelen. Det måtte visst være en helt annen motstand i kabelen til hjemmekino enn bilstereo. Stemmer dette eller er det var tull og vas? Dette var ledning fra forsterker til høyttaler altså.
    mwhahahaha!

    Bilradioen <3
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      Originally posted by neptyr View Post
      mwhahahaha!

      Bilradioen <3
      det er på bærtur altså?
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

      Comment


      • #4
        Du vil ha minst mulig motstand uansett ut til en høytaler

        Edit: med mindre det er noe spesielle greier fra 19noeogørten som var spesiallagd osv..
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #5
          Okei hehe... Var det jeg også tenkte. Jeg måtte ALDRI finne på å bruke bilstereoledninger, for da ville lyden bli helt annerledes og ikke låte bra. Merket aldri et snev av forskjell jeg. Først kjørte jeg med noen tynne hvite ledninger som fulgte med i et gammelt kompsett jeg kjøpte for 5 år siden. Bittesmå tynne ledninger.

          Disse kunne bli litt varme når jeg spilte høyt. Men så byttet jeg til "hifiledninger" fra AV-senteret til 150kr meteren. Tykke fleksible og gode kabler.

          Hørte ikke en eneste forskjell. Måtte nesten le litt da. De er jo søte; Bilradiospesialisten
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #6
            det ble jo gjort en blindtest på noen Hifi guruer for en stund tilbake. da dem brukte superduper high end høyttaler kabler, "vanlige" og noen utbretta kleshengere i stål.
            Var jo ingen tvil for de hifi gutta hvilken som var den beste kabelen.... ja dem plukka ut kleshengeren... så sier jo litt om hva plaseboeffekten gjør med deg!
            Så ja kabel er kabel, men det finnes masse forskjellige kvaliteter ute og går. (alt som ser ut som kobber er det plutselig ikke da du klipper i det...)
            TEAM RE-LOUD
            http://www.teamreloud.com

            Norwegian Champion 08

            Comment


            • #7
              Samtidig arrangerte bladet hjemmekino en blindtest for avforum brukere og flertallet hørte forskjell. Jeg stille meg selv som kabelskeptiker.
              Mvh dj-vega
              Prosjekt; Kia Sportage 95` <---
              NB; Bilstereo Prosjektet kommer på bilstereoforumet!

              Comment


              • #8
                jeg tror man kan "høre" forskjell på høyttaler kabler om dete er siste ledd man bytter, men da må resten være så langt opp i toppsjiktet, men ellers så er jeg utrolig skeptisk...
                TEAM RE-LOUD
                http://www.teamreloud.com

                Norwegian Champion 08

                Comment


                • #9
                  Målte for morro skyld motstand i noen høyttalerkabler jeg hadde liggende på verkstedet. (ble ikke kjempe nøyaktig da jeg kun har en desimal på multimeteret mitt)

                  De 3 kablene som jeg målte var:

                  0.75mm2 (billig)
                  1.30mm2 (midt på treet av bilstereo høyttaler kabler)
                  2.50mm2 (super billig høyttaler kabel)

                  målte i 2 forskjellige lengder. 1.6 Meter og 3.2 Meter.

                  slik ble resultatet:

                  0.75 mm2 @ 1.6 M = 0.5 Ohm.......... @ 3.2 M = 0.7 Ohm
                  1.30mm2 @ 1.6 M = 0.5 Ohm.......... @ 3.2 M = 0.7 Ohm
                  2.50mm2 @ 1.6 M = 0.5 Ohm.......... @ 3.2 M = 0.5 Ohm


                  Så i dette enkle tilfellet her ville jeg valgt den super billige 2.5mm2 kabelen ettersom den skiller seg ut og har lik motstand på dobbel lengde. (hadde sikkert sett litt bedre resultat med flere desimaler)

                  Men i teorien skal 1.5mm2 kabel holde til et standard 5 Meters strekk ac til i allefall 2990Watt, som vil si det samme man har inne på strømnettet i huset. Der vil man ikke sette inn 2.5mm2 før man skal ha en 16A sikring som vil si det samme som 3680W Da er det snakk om kabel med 1 massiv leder i kobber. pr. fase.
                  Men mulig dette vil forandre seg da man drar mer amperè en Volt?
                  Last edited by xcetera; 29-05-2009, 15:57.
                  TEAM RE-LOUD
                  http://www.teamreloud.com

                  Norwegian Champion 08

                  Comment


                  • #10
                    leste en blind test en gang da skilte de lett ut den billige europris kabelen, men midtpåtre og den dyreste hifi kabelen hadde de problemer med å skille
                    Steffen Hammersgård
                    Alpine - Mosconi
                    Min prosjekt tråd

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by xcetera View Post
                      Målte for morro skyld motstand i noen høyttalerkabler jeg hadde liggende på verkstedet. (ble ikke kjempe nøyaktig da jeg kun har en desimal på multimeteret mitt)

                      De 3 kablene som jeg målte var:

                      0.75mm2 (billig)
                      1.30mm2 (midt på treet av bilstereo høyttaler kabler)
                      2.50mm2 (super billig høyttaler kabel)

                      målte i 2 forskjellige lengder. 1.6 Meter og 3.2 Meter.

                      slik ble resultatet:

                      0.75 mm2 @ 1.6 M = 0.5 Ohm.......... @ 3.2 M = 0.7 Ohm
                      1.30mm2 @ 1.6 M = 0.5 Ohm.......... @ 3.2 M = 0.7 Ohm
                      2.50mm2 @ 1.6 M = 0.5 Ohm.......... @ 3.2 M = 0.5 Ohm


                      Så i dette enkle tilfellet her ville jeg valgt den super billige 2.5mm2 kabelen ettersom den skiller seg ut og har lik motstand på dobbel lengde. (hadde sikkert sett litt bedre resultat med flere desimaler)

                      Men i teorien skal 1.5mm2 kabel holde til et standard 5 Meters strekk ac til i allefall 2990Watt, som vil si det samme man har inne på strømnettet i huset. Der vil man ikke sette inn 2.5mm2 før man skal ha en 16A sikring som vil si det samme som 3680W Da er det snakk om kabel med 1 massiv leder i kobber. pr. fase.
                      Men mulig dette vil forandre seg da man drar mer amperè en Volt?
                      Når volten senkes må amperen økes for å få samme effekt. Og da må også kabelstørrelse øke mye.

                      Det brukes ofte 400volt strøm når det er snakk om lange strekninger, med transformator i begge ender. Da kan man bruke halvparten så store kabler.

                      5000 Watt MÅ ha 50kvd kabler for å ikke få for mye spenningsfall. Hadde det vært 220 volt, hadde det sikkert holdt med 3kvd.
                      Tidligere importør for Digital Designs,
                      overtatt av www.dynaBel.no.

                      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                      Comment


                      • #12
                        400 volt strøm? :P
                        Roar Sørlie
                        Tlf 90127075
                        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                        Comment


                        • #13
                          400 volt spenning kansje, også kalt TN nett :P
                          sound.vision.soul

                          Type R

                          Comment


                          • #14
                            Jajaja. Dere skjønner jo hva jeg mener. Vanskelig å forfatte 100% riktig til alle tider :P
                            Tidligere importør for Digital Designs,
                            overtatt av www.dynaBel.no.

                            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                            Comment


                            • #15
                              Resistansen i kobber er den samme, spiller ingen rolle om det er "bilstereokabel" eller "hjemmekinokabel"

                              0,0178 ohm 1mm2 1 meterlengde

                              Så bilradiospesialisten er full av skit!

                              Comment

                              Working...
                              X