Announcement

Collapse
No announcement yet.

Overspesifiserte forsterkere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Overspesifiserte forsterkere

    Rett som det er kommer man over forsterkere som "holder mer enn de lover". De yter med andre ord mer enn produsenten har spesifisert i den medfølgende dokumentasjonen. Men er det virkelig et tegn på at forsterkeren er spesielt kraftig eller velkonstruert, eller er det simpelthen et ganske enkelt "omvendt" markedsføringstriks?

    Hva mener du? Gir det pluss i boka? Hvorfor? Eventuelt hvorfor ikke?

  • #2
    Så lenge forsterkeren pris og lydmessig sett kan konkurrere med andre forsterkere på de parametrene som er satt og ikke de som faktisk er målt på den enkelt forsterker mener jeg det gir pluss i boka

    Comment


    • #3
      Dette blir jo på samme måte som at du kjøper en bil, du regnet med den var moderat utstyrt, men så viser det seg at den har mye mer utstyr, man blir vel neppe ..

      Produsentene har hvertfall sitt på det tørre i slike tilfeller, og får jo da gjerne skryt for å yte mer enn oppgitt, og det er jo god reklame og pluss i boka med en gang det

      Comment


      • #4
        Du har ett godt poeng, epi.. For mye av det gode kan faktisk være negativt. Men tror nok dog ikke det gjelder i særlig stor grad på stereoutstyr. Hverken til hus eller bil. Så lenge forsterkerne holder hva de lover, eller spillerne holder hva de lover, så er det meget bra. I allefall mye bedre enn om de skulle bli målt til la oss si 100w mindre på en 1000w forsterker. Enhver forbruker synes det er kjipt å bare få 900w når man har betalt for 1000, men de fleste digger det hvis de faktisk får 1100w når de har betalt for 1000.

        Men skjønner tankegangen din. Veldig interessant diskusjonstema det der, ja
        Sture Vedal

        Comment


        • #5
          Originally posted by epifant View Post
          Rett som det er kommer man over forsterkere som "holder mer enn de lover". De yter med andre ord mer enn produsenten har spesifisert i den medfølgende dokumentasjonen. Men er det virkelig et tegn på at forsterkeren er spesielt kraftig eller velkonstruert, eller er det simpelthen et ganske enkelt "omvendt" markedsføringstriks?

          Hva mener du? Gir det pluss i boka? Hvorfor? Eventuelt hvorfor ikke?
          Jeg har noen Genesis serie 3, og dem skryter på seg noe dem kaller "Genesis"-watt. Vet ikke, men yter dem det de er oppgitt til og litt til er det vel greit, verre andre veien.

          Jeg syns dem skulle oppgi effekten i både 12 og 14,4 volt, mange oppgir bare i 14,4.

          Men som direkte svar på spørsmålet må jeg si det er tillitsvekkende hvis effekten overstiger litt det den er oppgitt til. I Genesis sitt tilfelle syns jeg bare det er tull.

          Men de litt dyrere merkene overstiger jo stort sett målt effekt i forhold til oppgitt effekt, gjør det ikke?

          Comment


          • #6
            Jeg for min del trives godt med RIPS (les: RIPS). Men på forsterkere som ikke har dette så forventer jeg nesten at forsterkeren yter mer. Ikke misforstå meg, men hvis den er oppgitt til 1200rms, så yter den vel mest sansynelig noe slik som 1231,5rms. (f.eks.)

            Jeg mener produsentene gjør det rette ved å lage et produkt som yter litt mer enn hva de oppgir det til. Trenger ikke å være flere hundre watt, men det må for all del ikke være mindre..! Men noe pluss i boka får det ikke av meg. Rett og slett fordi jeg har visse forventninger for svarte svingende!
            [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

            Comment


            • #7
              Originally posted by thomasekeli View Post
              Jeg for min del trives godt med RIPS (les: RIPS). Men på forsterkere som ikke har dette så forventer jeg nesten at forsterkeren yter mer. Ikke misforstå meg, men hvis den er oppgitt til 1200rms, så yter den vel mest sansynelig noe slik som 1231,5rms. (f.eks.)

              Jeg mener produsentene gjør det rette ved å lage et produkt som yter litt mer enn hva de oppgir det til. Trenger ikke å være flere hundre watt, men det må for all del ikke være mindre..! Men noe pluss i boka får det ikke av meg. Rett og slett fordi jeg har visse forventninger for svarte svingende!
              Jeg tror RIPS er noe for meg også, særlig siden jeg ikke har optimal dynamo og ikke har lyst til å ha bilen igang eller lader på bestandig. Men har lest at forsterkere med uregulert strømforsyning har mer dynamikk enn en uten, noen som vet mer om dette?

              Her har du mine favoritter når det gjelder regulert strømforsyning:

              http://english.gttrading.it/eventi/s...nt.asp?id=1631

              Men dem er altfor lange for å få plass i min bil, så det får bli når jeg bytter bil igjen.

              Comment


              • #8
                Sonus: forstår jeg deg rett om du mener at man bør sammenlikne forsterkere ut fra oppgitte spesifikasjoner fremfor faktiske spesifikasjoner? Vil ikke i tilfelle overspesifisering være en måte å jukse på, i den forstand at man kan spesifisere en 2 x 100 watts forsterker til å "bare" yte 2 x 50 watt og derved automatisk bli "best" i sin klasse?

                Techpoint: Jepp, de fleste liker å få mer igjen for pengene enn man hadde trodd Men hva om man istedet sammenlikner med oppgitt antall hk istedet, evt. hk/vekt? I konkurransesammenheng vil jo en underspesifisering av effekten fort gjøre at man kjører mot biler med samme effekt på papiret men langt mindre reell effekt.

                Chin: Korrekt, og som Techpoint også påpeker føles det alltid godt å få mer enn man har forventet. Litt som å kjøpe øl på byen og få langt over 0,5-merket når det står 0,4 i prislista.

                Gbraen: Genesis-watt ja! Et veldig godt, håndfast eksempel på hva jeg mener. Ikke bare lager de gode produkter, de har en god markedsavdeling også

                Thomas Ekeli: du trives godt med rips ja? Regulert forsyning blir egentlig litt på siden av debatten, ettersom det kun sørger for at forsterkeren yter like mye "uavhengig" av tilført spenning (en liten diskusjon om regulert vs. uregulert kunne også vært spennende).

                Det Techpoint sier om at produsenter "gjerne får skryt for å yte mer enn oppgitt, og det er jo god reklame og pluss i boka med en gang" er egentlig hovedessensen av første innlegget mitt. For å snu på flisa; hva om den samme forsterkeren hadde blitt spesifisert til 2 x 200 watt, men bare yter 2 x 100 watt? Blir den da en dårligere forsterker?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by epifant View Post
                  Det Techpoint sier om at produsenter "gjerne får skryt for å yte mer enn oppgitt, og det er jo god reklame og pluss i boka med en gang" er egentlig hovedessensen av første innlegget mitt. For å snu på flisa; hva om den samme forsterkeren hadde blitt spesifisert til 2 x 200 watt, men bare yter 2 x 100 watt? Blir den da en dårligere forsterker?
                  Ikke nødvendigvis dårligere, men den får ett fryktelig dårlig rykte

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by epifant View Post
                    Sonus: forstår jeg deg rett om du mener at man bør sammenlikne forsterkere ut fra oppgitte spesifikasjoner fremfor faktiske spesifikasjoner? Vil ikke i tilfelle overspesifisering være en måte å jukse på, i den forstand at man kan spesifisere en 2 x 100 watts forsterker til å "bare" yte 2 x 50 watt og derved automatisk bli "best" i sin klasse?
                    Jo det stemmer, men om man reduserer den oppgitte effekten til 2x50w så vil man jo syns det er en dyr 50watter og ikke en kanskje greit priset 100watter og dermed kanskje ikke komme i betraktning hos den potensielle kjøper i det hele tatt fordi han/hun er på jakt etter noe litt kraftigere. Så lenge den i markedet passer inn i sitt segment watt- og lydmessig og deretter yter litt mer syns jeg det er pluss i boka. Det er kanskje derfor jeg ofte har vanskelig for å svelge sensasjonsprodukter som får "rave reviews" og sammenliknes med mye dyrere utstyr.
                    Håper det ga mening

                    Comment


                    • #11
                      Vel, det med Genesis og effekt er jo litt på kanten da, greit en Dual Mono er på 2x150 watt og oppgitt til 2x100 watt men sannheten er vel at dette er 14,4 volt kontra 12 volt. Da stiller saken seg litt annerledes syns jeg. Markedsføringstriks, ja...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Sonus View Post
                        Jo det stemmer, men om man reduserer den oppgitte effekten til 2x50w så vil man jo syns det er en dyr 50watter og ikke en kanskje greit priset 100watter og dermed kanskje ikke komme i betraktning hos den potensielle kjøper i det hele tatt fordi han/hun er på jakt etter noe litt kraftigere. Så lenge den i markedet passer inn i sitt segment watt- og lydmessig og deretter yter litt mer syns jeg det er pluss i boka. Det er kanskje derfor jeg ofte har vanskelig for å svelge sensasjonsprodukter som får "rave reviews" og sammenliknes med mye dyrere utstyr.
                        Håper det ga mening
                        Javisst, det var absolutt mening i det Men vil ikke en "dyr" 50-watter ofte bli anbefalt og foretrukket fremfor en like billig 100-watter? Automatikken i at dyrere = bedre står sterkt hos veldig mange, og mange vil nok anta at det er en grunn til at 50-watteren er dyrere, f.eks. større og mer påkostet strømforsyning. Eller?

                        Har ikke noe bestemt svar på dette selv, men det er morsomt å diskutere

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by gbraen View Post
                          Vel, det med Genesis og effekt er jo litt på kanten da, greit en Dual Mono er på 2x150 watt og oppgitt til 2x100 watt men sannheten er vel at dette er 14,4 volt kontra 12 volt. Da stiller saken seg litt annerledes syns jeg. Markedsføringstriks, ja...
                          Ja, der er du jo inne på et annet "triks". Sånn sett er man jo relativt heldig når produsenten faktisk oppgir hvordan målingen har foregått, men det er jo ikke alltid... 50 watt ved 18V og 25% THD eller 50 watt ved 12V og 0,002% THD.. hmmm... Ikke lett å være forbruker

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by epifant View Post
                            Ja, der er du jo inne på et annet "triks". Sånn sett er man jo relativt heldig når produsenten faktisk oppgir hvordan målingen har foregått, men det er jo ikke alltid... 50 watt ved 18V og 25% THD eller 50 watt ved 12V og 0,002% THD.. hmmm... Ikke lett å være forbruker
                            Vel, det på 12 volt fra Genesis er ikke oppgitt noen plass, det måtte jeg spørre konstruktør om.

                            Hvorfor dette med uregulert strømforsyning? Liker regulert mye bedre, samme effekt ved 11 volt som 15 volt.

                            Comment


                            • #15
                              På Price Club i nærheten av der jeg bor har de en forsterker som det står 10 000 w på. En 6-kanaler som koster 1000 kr eller noe sånt. Med litt lesing fant jeg ut at den gir 6 x 80w RMS..

                              Comment

                              Working...
                              X