Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tony: BMW E61 525d - Phase 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tony: BMW E61 525d - Phase 1

    BMW E61 525d - Phase 1



    Forhistorie:
    Det var vel under en oppryddingsrunde etter å ha flyttet til enebolig jeg bestemte meg for å bygge et stereoanlegg i bilen. Har en del snadder på lur fra tidligere som jeg heller ville bruke enn å la det ligge på hylla. Ønsket var ikke å lage noe voldsomme greier, men holde det veldig enkelt og heller legge vekt på ting som faktisk har noe å si rent lydmessig. At stereoanlegget ikke skulle vises i noen grad var også vesentlig. God lyd og mulighet til å også konkurrere er en ren selvfølge hos meg.

    Oppdaterer tråden etterhvert som jeg blir ferdig med ting og lenker videre til postene med oppdateringer direkte fra første post.

    Produkter jeg ender opp med i bilen:
    Hovedenhet: Pioneer DEX-P9
    Signalprosessor (DSP): Pioneer DEQ-P9

    Forsterker diskant: Sinfoni 90.2x
    Forsterker mellomtone: Sinfoni 90.2x
    Forsterker midbass: Sinfoni 150.2x
    Forsterker bass: Sinfoni 150.2x

    Diskanter: Morel Supremo Piccolo
    Mellomtoner: Fountek FR89EX 3" Fulltone
    Midbass: OEM BMW(Foreløpig)
    Bass: Morel Ultimo 10

    Kabler: Ymse greier som jeg har fra tidligere
    Last edited by Tony; 12-09-2016, 22:40.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

  • #2
    Basskasse

    Basskassen:

    Siden jeg ville holde det enkelt i bilen handlet jeg inn en ferdig rundkasse fra Gladen via Autodesign:
    http://www.autodesign.no/subwoofere/...rund-369-liter



    Forboret hull til skruer, 3 stykker totalt, for å holde press mens limet tørker:




    Drar fingeren over limet som tyter ut innvendig for å sikre meg en helt tett limfuge:


    Siden hjulbrønnen i bilen ikke er helt rund i formen måtte kassa tilpasses litt. Legg også merke til løsningen med å lage en utsparing for den tappen i midten slik at kassa kommer helt ned. Dette ble laget med en papphylse jeg kappet til med sag og limte fast med trelim:





    Tettet hullet med glassfiber. La først vevd strie som jeg limte fast og mettet med polyester. I forgrunnen vises ferdig utsparing med et lokk på toppen. Solid og enkelt:




    Ferdig støpt med 5-6 lag polyester til slutt samt tettet hele kassa innvendig med polyester. Har også stivet av kassa med en 2x2" stolpe som er skrudd og limt i begge ender. Utsparingen i midten er forsterket med litt glassfiber, og jeg har limt fast en stor skive for maksimal styrke når kassa skrus fast i bilen:




    Her er kassa festet i bilen:




    Litt skumplast mellom kassa og bilen for å hindre gnisselyder etc.:




    Update 15.09.2013:

    Sånn ble basskassa til slutt:
    Last edited by Tony; 13-09-2016, 09:52.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Se der ja. Dette blir nok bra.
      Fasinert av disse rundkassene til reservehjulsbrønn.
      Gleder meg til å se mer. Lykke til

      Comment


      • #4
        Custom sikringsholder

        Custom sikringsholder:

        Laget meg like så greit en custom sikringsholder til dette prosjektet. Utgangspunktet var en Mini-ANL holder fra Tsunami, men den klarte kun 2 stk 10mm og 2stk 21mm. Jeg trengte 4stk 21mm. Så da handlet jeg inn et par plater med 6mm plexi hos Clas Ohlson og satte i gang med å lage noe eget.

        Tok utgangspunkt i den demonterte basen jeg hadde liggende:




        Borret opp like hull i plexien:


        Og fikk kappet det til:


        På undersiden laget jeg til forsenkinger og brukte sorte M4 senkeskruer:


        De måtte såklart kappes til litt. For å være sikker på at gjengepartiet skulle være brukbart etter kappinga skrudde jeg på en mutter på hver skrue som jeg kunne skru av igjen og dermed redde evt litt skadede gjenger:


        Ferdig resultat av av blokka:



        For å få sidene av plexiplata så glatte planslipte jeg sidene først med 120-korning sandpapir til den var slett og fin, deretter våtslipte jeg det igjen til sliperipene fra 120-papiret var borte. Det ga en fin og glatt overflate som så bra ut.



        Update 15.09.2013:

        En liten update, men her ser dere hvordan kablene blir beskyttet og merket:
        Last edited by Tony; 15-09-2013, 11:55.
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Godt å se du har sveia i gang saga *a team tune*
          Tor Martin Ølberg
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #6
            Pent! skal bli morsomt å se vidre !
            MVH, Øivind Sandvik
            sigpic
            www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
            www.sandviksbassogbongel.com

            Comment


            • #7
              Pokker så fort ting går nå da?! Ikke no sitrontempo, akkurat!
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

              Comment


              • #8
                WOW

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ugn View Post
                  Pokker så fort ting går nå da?! Ikke no sitrontempo, akkurat!
                  Ikke veldig Målet er å bli ferdig med all montering i bagasjen før vi skifter måned, så det kan bli spennende det! Er jo langt fra ferdig baki der så må bare henge i.
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #10
                    Bring the popcorn! Dette var rålekkert!
                    never enough!

                    Comment


                    • #11
                      Den så meget porno ut den sikrings blokka de


                      mvh kim

                      Comment


                      • #12
                        Det er lyd!! Fredags kveld klokken 23 kunne de første basstonene fra suben -til min store iver- fylle garasjen! Dagen etter bar det av sted til Støperiet her i Tønsberg og min første EMMA-konkurranse som deltaker på 4 år stod foran meg. Denne gangen i klassen Master OEM.

                        Har forøvrig oppdatert postene om sikringsholder og basskasse med et par nye bilder

                        Under ser dere hvordan det ser ut i bagasjen nå. Litt "proof of consept" for å teste det ut. Kabler skal festes bedre, og alt skal forfines, men den midlertidige jallakoblinga mi fungerer:
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Stilig, fortsett slik
                          Mvh Julian Sommer
                          Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                          Comment


                          • #14
                            Hovedsikring

                            Hovedsikring:
                            Hovedsikring må man ha. Kjøpte meg en Stinger 150A automatsikring og fikk laget til festebrakett til denne rett over batteriet.

                            Batteri bak i bilen er aldri feil:


                            Skrudde ut skinna som ligger over batteriet og fant en 4mm stålplate jeg hadde liggende:


                            Merket opp og klar til kapping senere:


                            Borret to hull i skinna der jeg skulle ha braketten:


                            Borret tilsvarende hull i metallplata:


                            Gjenget opp til M6:


                            Ferdig hullet plate og kappet til:


                            En liten test for å se at alt fortsatt passer:


                            Slipt ned skruene for å ikke butte borti batteriet:


                            Montert i bilen:
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #15
                              Test av cat5 som signalkabel

                              Test av cat5 som signalkabel

                              Siden jeg ikke hadde nok signalkabler og evt måtte kjøpt nye tok jeg utgangspunkt i en teori jeg kun har lest om: det å bruke vanlige cat5 nettverkskabler som signalkabler. Et krav til signalkabler er at de skal være hardføre mot evt støy som kan plukkes opp på veien, og det er der poenget med cat5 kommer inn i bildet. De er 'twisted' nettopp fordi de skal motstå støy Hvorfor selve tvistinga i kabelen motstår støy skal jeg ikke komme inn på her, men dette måtte testes!

                              Helt vanlig cat5 patchekabel:


                              Tatt av pluggen:


                              Valgte da det blå paret til å lede signalene:


                              Fant noen RCA-kontakter fra noen gamle signalkabler jeg hadde liggende og loddet det sammen:




                              Koblet opp og testet i bilen:


                              Og det fungerte Mulig litt placebo, men jeg synes disse låt bedre enn de Connection-kablene jeg har brukt til nå. At de fungerte strålende er det uansett liten tvil om. Sammenlignet også tykkelsen på lederne i selve kabelen og den var cirka identisk med de som var i de ferdige signalkablene. Ergo så skal det ikke være noe mer hokus pokus enn som så

                              Har bestilt meg en drøss med RCA-kontakter på ebay som jeg håper havner i postkassa etterhvert og kabel har jeg nok av! Moro med litt løsninger utenom det vanlige.

                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

                              Comment

                              Working...
                              X