Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjell på høyttalerkabler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forskjell på høyttalerkabler?

    Er det noen stor forskjell mellom disse to produktene her?

    Siden ene er av kobber og andre er i sølv.


    in-akustik Høyttalerkabel Excellence - Kobber
    http://www.dynabel.no/Shop/Product/i...0mm2/Metervare


    in-akustik Atmos Air Silv - Sølv
    http://www.dynabel.no/Shop/Product/i...tervare/IN4100

    Fått tips om at Atmos Air silv er meget god kabel, men blir en del cash da må ha 24 meter totalt!

    ER f.eks Supra Ply3.4 noe å bruke?

    Det er ble bedre med størrelsen på kvadrat enn hvordan er laget av?

    På jakt etter kabel pga de har fra før av, er for korte ;(

  • #2
    Med litt lange lengder så bør du ha litt tykkelse på kabelene ja, og du hører neppe forskjell på om det er kobber eller sølv i kablene, med mindre du er en meget følsom hi-fi nerd med eget lytterom og en helt vannvittig stereo, men da bør du vel vurdere noen helt andre kabler med en gang, hehe... Kjenner til en som kjøpte høyttalerkabel som var rettningsbestemt, slik at man da måtte montere dem en vei hvis ikke så ble det bare ræva. Han ga vel rundt 1000kr meteren mener jeg å huske, og var strålende fornøyd med "verdens beste høyttalerkabel", helt til en kompis koblet dem bort og erstattet dem med en billigkabel.... Det tok en stund før han SÅ at de var byttet ut, men han kunne ikke høre det, og selvsagt så er det bare tull og si at en kabel er rettningsbestemt så lenge det ikke sitter noen form for elektronikk i kabelen som hindrer signalet i å gå ene veien :P

    Comment


    • #3
      OK..

      I stua har jeg merka litt forskjell fra billig og dyre kabel.

      Så det ville være like fornuftig f.eks kabel fra biltema til 229kr for 10meters pakke som er 2x4mm2? Eller f.eks 2x6mm2 som selges hos Torshov, i 5meters pakker!

      2x6mm2 begynner å bli litt
      Last edited by Soundboy; 01-07-2013, 19:08.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Soundboy View Post
        OK..

        I stua har jeg merka litt forskjell fra billig og dyre kabel.

        Så det ville være like fornuftig f.eks kabel fra biltema til 229kr for 10meters pakke som er 2x4mm2? Eller f.eks 2x6mm2 som selges hos Torshov, i 5meters pakker!

        2x6mm2 begynner å bli litt

        Det du merker fra billig til dyr kabel er placebo effekt, med mindre billigkablen har hatt for dårlig tverrsnitt.

        Den eneste hørbare forskjellen på høytalerkabler er ledningsevnen, alt annet er ren svindel funnet opp av "voodoo-hifi'n" for å tjene penger.

        Skal det ha noen hensikt å kjøre 2x6mm2 høytalerkabel så må det enten være for at du skal trekke det ekstremt langt, eller at du skal bruke en helt vanvittig effekt.

        Comment


        • #5
          Har også fått med meg at mangen ledere er et bra tegn på en god kabel. Jeg har rester av en kabel kjøpt hos europris (tror jeg) og den har max 5 ledere og de er tynne.
          Biltema sine er kurante, men eg hadde selv gått for et mer anerkjent merke. Supra og Monster cables fåes billig i ruller på ebay etc.
          It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
          Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

          Comment


          • #6
            Hvem selger DLS i Norge? Kjenner til bassbrothers.no, men kunne se at dem hadde høytt inne!

            Flere som selges DLS?

            Fått tips ang DLS høytt skal være bra, SC 2x1,5mm2 (14 kr pr meter) til diskanter & SC 2x4mm2 til mellomtone/mellombass (40kr pr meter).

            Comment


            • #7
              Mange ledere betyr at ledningen er mer fleksibel og enkel å trekke. Dette gjelder spesielt på tykke strømkabler.
              2.5mm2 er 2.5 mm2 uansett. Men en forskjell som er verdt å få med seg er hva kabelen er laget av. Man bør bruke rent kobber for best mulig ledningsevne i forhold til tverrsnitt.

              Ikke tenk på hvilket merke kablen er. Det eneste det påvirker er prisen

              Comment


              • #8
                DLS SC -> pure copper cable 99,9999%

                Comment


                • #9
                  Tror du virkelig at du hører forskjell om det er 99.999999999999% og 99.9%?

                  Jeg mener det å bruke hauger og spann på kabler er tull. og om du absolutt skal kaste bort dyre dommer på kabel så ville jeg gått for sølv som leder bedre enn kobber.

                  Tror det er mer viktig og jobbe med det akustiske samt sammensettning av høytaler/kasse/forsterker enn og kaste bort tid på å tenke på hvilken kabel som er best.

                  ooog for å nevne. Få kordeller gir bedre ledeevne men en stivere kabel derfor blir det ofte brukt mange kordeller for å gjøre kabelen mykere.
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    Ikke nevnt at høre forskjell på ang 99,9...!

                    Bare skrev opp det pga en som nevnte på en mail til meg. ER ikke ute å bruke haug vis med cash til kabel, men vil ha noe som bra til grei pris, som har mange kordeller.

                    Har brukt TSUNAMI (blå/sølv farge) + 24carat (Marcom podukt fra 90tallet)! Disse er for korte nå i nye bilen..;(

                    Hvem selger TSUNAMI produktet i Norge?

                    Comment


                    • #11
                      Kabel er kabel, forskjellen ligger i antall ledere og renheten.
                      Fordelen med flere ledere som sagt lettere og legge, og flere ledere gir lavere resistans.
                      Biltema sine kabler holder mål i massevis, ikke målt renhet men resistansen var ikke avikende nok til og rettferdig gjøre kabler til flere tusen kr meter'n.
                      Folk skyr vel vek fordi det står biltema på dem, og fordi andre kabler har et langt penere design.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg bruker de billigeste til hifiklubben på stuehøyttalerne mine, og det billigeste jeg fant i en bilstereoforretning i bilen. Lyd blir det, og kan få godt resultat sådan. Så lenge du holder deg til konvensjonelle kabler med veeeldlig like data blir det ikke noen katastrofe uansett hva du velger.
                        Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                        Comment


                        • #13
                          Shoppingen er gjort. Gadd ikke å rote mer, så det ble biltema`s sine kabel.
                          2x 2,5mm2 til diskantene
                          2x 4mm" til mellomtonene/mellombassen 6.5"

                          Ble slik pga de hadde ikke igjen mer av 4mm2

                          Comment


                          • #14
                            Det ville nok gått helt fint med 2.5mm2 til midbass og mellomtone også. Billigere og enklere er det med mindre kabler og
                            Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                            Comment


                            • #15
                              Det holder mer enn plenty

                              Diskantene hadde nok klart seg med 0.75mm2 og midbassen med 1,5mm2

                              Comment

                              Working...
                              X