Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lik dynamikk uansett volum?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lik dynamikk uansett volum?

    Jeg er fornøyd med lyden på høyt volum, men på lavere volum forsvinner dynamikken. Det er en kjent problemstilling, og hvis jeg ikke tar feil, så er det vel eneste grunnen til at Loudness ble skapt.
    Skal jeg være fornøyd med bassnivået på lavt volum, så må det oppjusteres såpass at det blir øredøvende på høyt volum.

    Men, hva annet kan gjøres ? Jeg har gjort så godt jeg kan når det gjelder montering, men åpen for alt av tips.
    Har vurdert å kjøre et eget preset i dsp for "lavt kjørevolum", men det blir nok aldri brukt ...

    3-veis frontsett: Focal KRX3 165, drives av 2 stk Mosconi AS 4.100. Aktiv deling via Mosconi 6to8. Justert "ear flat" slik at venstre/høyre høres
    like høyt, uansett spesifik frekvens. Venstre bass: HPF 55Hz, høyre bass: HPF 60Hz. Husker ikke bratthet.

    Basselementene er montert i -dørpanelene-, som igjen er forsterket med 2-3lag glassfiber og Silent Coat. Delvis akustisk isolert.
    Døra(stålet) er dempet med 2mm SilentCoat + 8mm liggeunderlag + 2mm SilentCoat, som en sandwich.
    Det innerste stålet er også dempet med 2mm SilentCoat. 50%++ har et ekstra lag klasjet på..
    Elementene bruker hele døra som kasse.

    Subben, Helix E12W Esprit, spiller i 50L lukket kasse. 18-60Hz deling. Har en liten boost rundt 20-30Hz. 600w tilgjengelig, i 4 ohm, fra Hertz HDP1.

    Kabler er oppgradert til 53mm2. Ca 15-30cm fra forsterkere til batteri nr1 (80Ah SMF), som står ~1m fra batteri nr2 (110Ah SMF).

    Dette er min første bilstereo.
    Jeg har maks 10 timer erfaring med dsp.
    Tips?
    Go!
    Last edited by Ronny-Andre; 18-11-2013, 15:19.

  • #2
    Hm. Jeg ville lagt egen preset som du selv foreslår. Men jeg har ikke testa 6to8 selv. Veistøy og motorstøy er jo uanset med på å lage et "støygulv" i de nedre frekvensene, dette støygulvet er ikke helt konstant i nivå, men det vil jo være mest fremtredende når du spiller lavt. Bare mine umiddelbare tanker dette her.
    never enough!

    Comment


    • #3
      Med dynamikk mener du egentlig bassnivå? Eller misforstår jeg da?
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #4
        Kan si det så, ja.

        Comment


        • #5
          Nå er ikke dynamikk ensbetydende med "nivå på bassen".

          Har du verifisert at bassnivået faktisk synker når du skrur ned? Eller er det en forventning du har til lyden om at bassen skal være mer "tilstede" også på lavere volum? Sjekket at tidskorrigering stemmer etc?
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            Føler veldig at dynamikken forsvinner endel på lavt volum. Mulig jeg legger for mye vekt i bass, når jeg sier dynamikk, men. Det blir ihvertfall, etter mine ører tamt og kjedelig. Mindre naturlig lyd.

            Dette problemet har jeg aldri hatt på noen av anleggene jeg har hatt i stua. Sammenligner ikke mer enn at jeg svarer på spørsmålet ang. hva jeg forventer om bass til stede på lavt volum.

            TA er gjort etter beste nybegynners evne. A-ha opplevelsen på når ting begynner å stemme, har jeg virkelig kjent på.

            Har bestilt UMIK-1, så får evt verifisert problemet når den kommer. Føler dog ikke at det er noen tvil..

            Nå tenker jeg bare høyt..
            Kan det være for store eller små "kasser"(dørpanel) til basselementene, i front?
            Kan det være at dørene ikke er tette nok ?

            Comment


            • #7
              Jeg antar dette er et problem som oppstår når du kjører langs veien? I tilfelle, så overdøver veistøy ganske mye av de dypere frekvensene. Bassen kan nok ha en tendens til å forsvinne litt da før du drar på.
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #8
                Kan man ha flere presets på 6to8? Det skjer som Legatia nevner mye når man sammenligner støygulv fra stillestående til når man er ute på veien.

                Her er en frekvenskurve som illusterer hvor i frekvensområdet veistøy befinner seg:


                Som man ser så er det i bassområdet (omtrent der sub og midbass overlapper) man har mest støy, og dette "suger" vekk lyden fra anlegget tilsvarende.

                Om du spiller på (relativt) lavt volum inne, la oss si 85db og det er stille (30db) i rommet utenom, så har du 55db dynamikkområde. Spiller du på samme nivå i bilen og det er 70db i veistøy, så er dynamikkområdet 15db. Og det er ikke mye. Løsningen er rett og slett å kompansere med nivå, og da blir det som du beskriver, enten greit på lavt nivå men for mye bass på høgt nivå, eller lite bass på lavt nivå og passelig på høgt nivå.

                Det er vanskelig å få i pose og sekk her, men om du har flere presets på nivå på prosessoren, så kan du iallfall stille inn en for lytting på lavt nivå og en for lytting på høgt nivå (under kjøring).
                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                Comment

                Working...
                X