Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjell på høyttalerkabler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Kor longt er et tau ?
    2 loud

    Comment


    • #32
      Originally posted by Legatia View Post
      Det høres ut som en hyggelig utfordring det, men la oss holde oss unna nordost odin prisklassen da
      Er med på den.
      Poenget er vel egentlig ikke å teste med dyre kabler, men bare teste om det er mulig å høre forskjell på to ulike kabler.

      Men siden du mener du hører forskjell på kabler, regner jeg også med at lengden spiller inn? Feks, hvor lang må kablen være før du mener at det er mulig å høre forskjell? 10cm? 10m?

      Comment


      • #33
        Aner ikke, har testet vanlige lengder typisk 1,5-3m
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment


        • #34
          Kan da noen forklare meg dette:

          Jeg hadde to type strømkabel (Hi-Fi) som ville teste ut litt.. Kabelen var:

          Billig Supra med helt vanlig Supra kontakter - Lik på bildet:



          En del dyrere kabel , Furatech med fete kontakter - Lik på bildet:



          Siden hadde 1 par av hver, så ble disse testet på mine tidligere Xindak monoblokker Class AB. Rørte hverken IKKE NOE på anlegget i det hele tatt enn KUN byttet strømkabelen på hver sin monoblokk.

          Gjett , jammen var det litt forskjell ja. I denne testen ble da faktisk den Supra som vant her.

          Lyden m/Supra : Opplevde som åpnet, lysere klang og kunne høre stemmene på filmen mye bedre. !

          Lyden m/Furutech : Opplevde som dempet , Mørk klang og måtte faktisk skru opp litt på volumet par hakk for komme nær Supra nivå.

          Her var i alle fall den billigste kabel, som vant.

          Hva var det som gjorde dette ?? "Placebo effekt" ?? Eller hva?

          Siden da ikke rørte noen ting enn satte dvd spilleren på pause og skrudde av monoblokken og byttet strømkabel ene.

          OSB! Supra var mine , mens Furutech lånt fra en venn.

          Så noe av dette "kabel mekka" må vel ha noe forskjell.. Tror mer på forskjell i lavere prisklasser enn høyere prisklasse. Bare spør..
          Last edited by Soundboy; 05-07-2013, 23:35.

          Comment


          • #35
            ulik klang ved bytte av strømkabel?

            En ting er høytalerkabel... Men strømkabel? Hva mener du skal skje da?Får super strøm inn på forsterkeren din?

            Comment


            • #36
              Flere naboer som slo på vannkokeren, slik at volten i stikket sank og db'n i stua di sank.
              Lavere volum kan oppleves som dårligere lyd. Skal man teste noe mot hverandre så må man sørge for at volumet er dønn likt.

              Skjerming kan ha noe å si, men tror neppe den siste meteren på en krets på flere km (mil?) gjør såå store forrandringer.

              PS: Når denne testen ble gjort, hadde du eller kompisen din nylig kjøpt noen av kablene?
              Last edited by ugn; 06-07-2013, 01:10.
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

              Comment


              • #37
                Hva skjer, aner ikke jeg.

                Men skjedde i alle fall.. Sitter ikke her tuller og kødder akkurat! Trodde ikke det selv nei, Les skikkelig før man svar...!

                Jeg rørte ingen ting på anlegget enn å sette spilleren på pause knappen og slå av strømmen på monoblokka og byttet kabelen, tok maks 1min!

                Volumet nivå sto urørt når det ble spilt med Supra kabelen og når Furutech kabelene ble koble inn , merket jeg at det var "mørkere/dempet" i stemmen og måtte ha litt mer volum for å kunne matche samme som Supra.

                Så hvordan kan da lyden på samme film/scene-sekvens oppfatte dårligere på den Furutech kabel og ikke på Supra sine??

                Tror det eller ikke, er i alle fall sant!

                Kabelene hadde han kamerat kjøpt en tid tilbake , mens jeg hadde kjøpe Supra like etter at jeg fikk monoblokka, ville ha noe tykkere og bedre enn disse originale som fulgte med ampene.

                Fikk kjøpt ekstremt billig Nordost Blue Heaven høyttalerkabel 2x2m av en venn og disse bruker jeg på et billig Sony/Jamo anlegg som er fra 90tallet. Syns det var noe forbedring ja, i forhold til Torshov kabel hadde der før 2x1.5mm2.
                Er i alle fall som jeg lagt merka til.. Men er nok ikke verdt prisen av ny vare , fikk dem veldig billig derfor har jeg dem.

                Comment


                • #38
                  Har vurdert lenge om jeg skal bry meg eller ikke, men Legatia fikk meg til å måtte bry meg jeg er ganske så enig i hva legatia skriver her, det er forskjell på kabler enten det er signal eller høyttaler kabler, det er det ingen tvil om. Jeg er en av de som har faktisk testet ut det som mange synser å mener om. Å det er faktisk ikke slik at det dyreste er alltid det beste, jeg har ikke noen former for målinger med instrumenter, det eneste jeg har er mine egne ører. Min første aha opplevelse med at det var forskjell på kabler var en gang på 90 tallet, det var ikke noe heftig anlegg, men det var en Denon PMA860 eller 680, husker ikke helt men det var en 2x80w, en Denon CD spiller fra samme tidsepoke og ett par Cerwin Vega. AT80, Dette er i utgangspunktet en dårlig match i følge min mening, men uansett original oppsett med de billigste 4mm2 kablene fra hifi klubben på den tiden, så testet jeg noen grisedyre Supra kabler, å dette var en sinnsyk missmatch, lyden ble utrolig skarp å ssss lyden var skjærende, her gjorde dyre kabler ting enda værre. Testet deretter med en NAD3100 forsterker å ting blei veldig bra, bassen blei bedre å diskant blei ikke irriterende, men når jeg da testet disse to kablene opp mot hverandre med NAD hørte jeg ikke noe spes forskjell, så matching er også veldig viktig. Ellers med det jeg har testet opp igjennom årene så er det ikke så veldig stor forskjell, men det er som Legatia sier, det er de ytterpunktene, jeg har også opplevet faseforskyvning i signal kabel i bil, her var det ingen målbare feil på hverken intern feilkobling i signalkabel eller kortslutninger mellom lederne, kunne heller ikke måle noen form for feil på kapstans i kabelen, dette var en biltema kabel å den fucket helt opp fasen uten noen målbar grunn. Byttet med en annen kabel av "bedre" kvalitet, problem løst, å ja jeg sjekket feilkobling av sub og det var trinnløs justering av fase,men det hjalp ikke. Å til dere som påstår at det ikke er noen forskjell på kabler, dere vet om magnetisme og kapstans? Hvorfor er det mulig å lage delefilter av en vikling? Det er jo bare en kabel som er surret rundt i ring, men koblet i serie med element har vi plutselig en deling på 80hz med 6db bratthet å slenger vi inn en kapstans i parallell har vi plutselig 12db bratthet? Eller?

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Tor Ølberg View Post
                    Flere ledere gir HØYere resistans.
                    Jeg må bare legge til at ja du har delvis rett.
                    ved høyfrekvente strømkilder er vi offer for noe som bare blir kalt skinn effect.
                    atomene ledes på utsiden av selve lederen og resistansen øker, ved og bruke flere ledere
                    begrenser man tversnittet såpass at denne effekten blir holdt mer eller mindre i sjakk.
                    I tilleg til at man ved og bruke flere små ledere øker det totale tversnittet i forhold til og bruke en
                    stor feit leder(igjen mindre motstand pga nevnt fenomen),noe som og er både dyrt og totalt unyttig i stereo sammenheng.

                    Alt dette har, merk INGEN ting og si på det vi hører! for at resultatet skal bli merkbart
                    snakker vi og passere rundt 5% av høyttalerens motstand og det har jeg enda til gode og se i noen høyttaler kabel som er matchet opp mot lengde/effekt.
                    Last edited by Mrimstad; 06-07-2013, 08:01.

                    Comment


                    • #40
                      Da var tråden kommet inn på synsing osv om hva som er best.
                      Og da synes jeg alle skal ta seg tid til og høre i mellom denne filen og tenke seg godt over hva som blir sagt.

                      http://home.online.no/~frankbru/

                      Comment


                      • #41
                        Jeg har såvidt hørt om denne utfordringen tidligere, men ikke akkurat fulgt med på resultatet. Men av det lille jeg har søkt på det til nå tror jeg ingen har klart å hente ut pengene. For meg er det betenkelig.

                        James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Better

                        Comment


                        • #42
                          Det er nok en veldig god grunn til at disse pengene ennå ikke er hentet ut.

                          Poenget var at det og sette lydkvalitet i en bås ikke er mulig, rett og slett fordi vi alle er forskjellige.
                          Med forskjellige meninger,smaker og audiotorielle oppfatninger.
                          Man kan selvfølgelig si at krakklende høyttalere ikke er innenfor begrepet, men hvis person a har en placebo effekt av 10000
                          kroners kabel eller andre elementer så er det faktisk verdt det for ham/henne. Og kan da bli sagt og ha en positiv effekt på
                          hans/hennes oppfattelse av lydkvalitet.

                          Comment


                          • #43
                            Ikke værst at flere kommer ut av hiet

                            Ang. randi, så hadde nok jeg funnet på noen helt ville prosedyrer og krav rundt lyttingen om jeg var ham - hvem vil vel skilles lag med en million. Uten at vi trenger ta den diskusjonen her.
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Soundboy View Post
                              Hva skjer, aner ikke jeg.

                              Men skjedde i alle fall.. Sitter ikke her tuller og kødder akkurat! Trodde ikke det selv nei, Les skikkelig før man svar...!

                              Jeg rørte ingen ting på anlegget bla bla
                              Sukk, les selv du.
                              Hvis volumet var forskjelling når du sammenlignet, og nei det betyr ikke at volumknotten stod forskjelling, så blir sammenligningen totalt ubrukelig.

                              Det du videre forteller kan også forklare forskjellene du hører, ja jeg tviler ikke på at du hørte forskjell. Når man kjøper noe så vil man automatisk psykisk forsvare det kjøpet.

                              Kan forøvrig anbefalle å lese litt på: http://tjomlid.com/ - mye bra om kritisk tenkning og tilfeldigvis en artikkel om placebo nå.

                              Du spurte om forslag, jeg bare kom med et par..
                              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                              Comment


                              • #45
                                Vil du høre forsjeld så vil du det å ikje minst tro det
                                2 loud

                                Comment

                                Working...
                                X