Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva skjer når en klasse A/B forsterker blir overopphetet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva skjer når en klasse A/B forsterker blir overopphetet?

    Som mange vet så har jeg skaffa meg et par Genesis 2-kanalere.
    Disse er klasse A/B, er kjent for bra kvalitet, og for å bli ganske varme...



    Idag kjørte jeg ca halvannen time, med anlegget på veldig høyt volum
    nesten hele veien. Forløpig har jeg ikke montert noen vifter med dem,
    og de er skrudd fast i en bunnplate rundt/over reservehjulbrønnen:



    Når jeg nesten var fremme slutta plutselig midbasserne som er kobla
    på den innerste Genesis'en å spille. Jeg er ekstremt redd for tingene
    mine, og jeg skrudde naturligvis av anlegget med en gang (på spilleren)...



    Den som driver SR5250 blir selvfølgelig varmest, ikke bare er gain stilt høyere
    (cirka "klokka 10" på den og minimum på den andre), men det går jo selvfølgelig
    en del strøm til midbassen ved høyt volum. Uansett; når det hadde stått av litt
    kjørte jeg hjem igjen, og da spilte hele frontsettet igjen. Det spilte hele veien
    hjem igjen også, høyt volum da også selvfølgelig, og når jeg kom hjem tok
    jeg opp topp-plata m/ teppet (plata som subkassa er plassert på) og
    kjente på forsterkeren. OUCH! Den var så varm at jeg
    nesten kunne speila meg et par egg oppå den...



    Spørsmålene er da:

    1.) Hvor skadelig er det for forsterkeren, eventuelt elementene?

    2.) Skal sette inn vifter i topp-plata. En som blåser inn, en som suger ut luft:
    Hvilke vifter anbefaler dere til dette, og hvilke kabler trenger jeg til dem?

    3.) Burde jeg la være å hete dem opp sånn før jeg har fått meg vifter?

    4.) Hvorfor stoppa den å spille? Ble det bare rett og slett for varmt fårn?
    Jeg tviler sterkt på at det var noe annet enn forsterkeren som stoppa...

    Takker for respons
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    visst du har bruksanvisningen og leser den, evt søker den opp på nettet så står det helt sikkert en plass at dem slår seg av (går i protect) når dem når en viss temperatur.

    Comment


    • #3
      min cadence z9000 2kanaler skrudde seg av på 90grader celsius ifølge manualen. det skjedde kunn ett par ganger når jeg hadde den brokobla i 1ohm på en stroker 15 hehehe
      Cerwin Vega! Pioneer

      Comment


      • #4
        Har gjort det samme opptil flere ganger med en gammel rockford forsterker jeg hadde.
        Det blir for varmt, så den går i protect som nevnt over her.

        Du har 3 måter å fikse det på.
        1. kjøp større forsterker.
        2. spill lavere.
        3. prøv å få til noe kjøling.
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment


        • #5
          Kan ikke svare på spørsmålene dine men kan fortelle om min forsterker siden den også er a/b. 4 kanalern som driver frontsettet, når jeg har spillt lenge og høyt, så blir den så varm at jeg tør ikke ta på den iallefall med frykt for fingrene. Men den har aldri skrudd seg av da..
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #6
            Originally posted by kimmen View Post
            visst du har bruksanvisningen og leser den, evt søker den opp på nettet så står det helt sikkert en plass at dem slår seg av (går i protect) når dem når en viss temperatur.
            Okey, ja skal sjekke.

            Originally posted by Reimers View Post
            min cadence z9000 2kanaler skrudde seg av på 90grader celsius ifølge manualen. det skjedde kunn ett par ganger når jeg hadde den brokobla i 1ohm på en stroker 15 hehehe
            90 grader ja, DRØYT, det er jo nesten så det koker...

            Originally posted by Legatia View Post
            Har gjort det samme opptil flere ganger med en gammel rockford forsterker jeg hadde.
            Det blir for varmt, så den går i protect som nevnt over her.

            Du har 3 måter å fikse det på.
            1. kjøp større forsterker.
            2. spill lavere.
            3. prøv å få til noe kjøling.
            1.) Uaktuelt, har endelig funnet forsterkere jeg SKAL ha, og 2x 85w rms er perfekt til midwooferne...

            2.) Uaktuelt, når jeg er ute og kjører liker jeg å ha litt volum på det.

            3.) Aktuelt, men hva mener du med kjøling? Tenkte jeg skulle kjøpe
            ett par gode vifter som sirkulerer luft ut og inn i "forsterker-rommet"...

            Originally posted by Defus View Post
            Kan ikke svare på spørsmålene dine men kan fortelle om min forsterker siden den også er a/b. 4 kanalern som driver frontsettet, når jeg har spillt lenge og høyt, så blir den så varm at jeg tør ikke ta på den iallefall med frykt for fingrene. Men den har aldri skrudd seg av da..
            Ja det var litt sånn på denne også, hadde antakelig brent meg hvis jeg hadde holdt hånda der en stund.
            Den (identiske) forsterkeren som driver diskant var ikke så varm, men kunne fortsatt kjenne det litt.
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              Dette er helt normalt og det skal ikke bli noen skade av at de går varme og går i protect.De kobler inn igjen når de har kjølet seg ned til driftstempratur.Du får montere de på taket siden du kjører lange turer og må spille høyt hele veien

              Comment


              • #8
                Originally posted by TakeTheTime View Post

                3.) Aktuelt, men hva mener du med kjøling? Tenkte jeg skulle kjøpe
                ett par gode vifter som sirkulerer luft ut og inn i "forsterker-rommet"...
                Du må nok til med et stort vannkjølingssystem, evt. noe kryogen greier.
                Evt. legge tørris rundt forsterkeren hver gang du skal ut å kjøre.

                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #9
                  Nei jeg kjører vanligvis ikke så lange turer (var hos Dag i Revetal), men er jo greit å være på den sikre siden!?
                  Dessuten er det jo høysommer etterhvert, og blir ikke akkurat noe kaldere nedi der da...
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #10
                    Hva med å koble en midbass og en diskant på hver av forsterkerne, så blir effekten mer fordelt?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Legatia View Post
                      Du må nok til med et stort vannkjølingssystem, evt. noe kryogen greier.
                      Evt. legge tørris rundt forsterkeren hver gang du skal ut å kjøre.

                      Hahahaha

                      Men seriøst, det blir bra med et par vifter vel?
                      Frem til da skal jeg fjerne teppet, evt. plata...
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #12
                        Med 2x pc vifter (så store som mulig) som drar lufta inn og en i andre enden av plata som blåser lufta ut igjen skulle det vel hjelpe på mye.
                        1989 Volvo 740 GL

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by TakeTheTime View Post
                          Hahahaha

                          Men seriøst, det blir bra med et par vifter vel?
                          Frem til da skal jeg fjerne teppet, evt. plata...
                          Bør bli mer kjølig da ja, men kan jo fortsatt hende den blir god og varm.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by daruu View Post
                            Med 2x pc vifter (så store som mulig) som drar lufta inn og en i andre enden av plata som blåser lufta ut igjen skulle det vel hjelpe på mye.
                            Vet ikke om du noengang har sett i prosjekttråden min jeg,
                            men har lagt en liten plan for det (skal se bra ut også seff):



                            ^ Dette er en skisse av topp-plata, subben bruker plassen bak vifta.
                            Det imellom viftene er en glassplate for innsikt til alle forsterkerne.
                            Skal flytte litt på forsterkerne etterhvert, kan jo da plassere
                            midbass-forsterkeren like under den vifta som suger inn?

                            Originally posted by Legatia View Post
                            Bør bli mer kjølig da ja, men kan jo fortsatt hende den blir god og varm.
                            Jaja, det går jo greit, den "spiller" visst best når den har fått "varma opp"
                            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                            Comment


                            • #15
                              Personlig tror jeg det vil ventilere bedre om begge vifter blåser inn, med mindre det er helt hermetisk tett.
                              Da skaper du ett overtrykk inne i kammeret der, og du får luftstrøm igjennom hele rommet, isteden bare fra den ene viften til den andre.

                              Comment

                              Working...
                              X