Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stereo i 70 tallsbil - Tips til "tidsriktige" løsninger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stereo i 70 tallsbil - Tips til "tidsriktige" løsninger

    Har en 77 Volvo 244 under restaurering nå, å den skal få ganske så originalt utseende, både inni og utenpå.

    Men må jo ha litt lyd! Derfor blir det sannsyneligvis montert cd spiller i hanskerommet, og det er jo forsåvidt greit nok.
    MEN burde jo fått inn noen høytalere også, da org 4" ifra 70 tallet ikke akkurat er noe å juble for...

    En subb hadde jo også vært greit, men den må da isåfall gjemmes ett sted. (å det ser jeg for meg er mye jobb)
    Det er mulig jeg kan få plass til enten en 8" eller ihvertfall 6.5" i døra + 4" på org plassering, også får jeg sikkert gjemt ett par diskanter ett sted.
    Tips til aktuelle komponentsett? Bør helst ikke koste allverden, da stereo ikke er noen høy prioritet i denne bilen, så ett "bang for buck" sett er å foretrekke(som drives av spiller). Nøytralt utseende er høyt prioritert!

    Alternativet er jo ett sett 8" koakser, det er både rimeligere og mindre jobb...

    Antennehull er sveist igjen = jeg tenkte å sette inn ei slik antenne man kan lime inn i frontruta, men får man inn noe i det hele tatt med slike?

    Om noen evt har noen andre tips/innspill til en rotete tråd så kom gjerne med det, hehe
    1989 Volvo 740 GL

  • #2
    Hva finnes av originaluttak? 4" fulltone eller koaks i fordørene, et par 5-6-8" basselementer i hattehylla og en spiller med litt muligheter for deling og justering kan nok bli ganske bra. Men det er mye enklere å foreslå elementer og spillere når man vet hva man må forholde seg til av uttak og dimensjoner. Ville nødig ha kutta i noe om du restaurerer, uoriginale høyttalerhull ødelegger mye av inntrykket i en veteran.

    2 stk Tang band W3-871og to Peerless SLS213* havner for eksempel rett under 2000,-. Men SLSene bør nok ha forsterker. En brukt sak på ~2x100 watt bør ikke koste allverden. Får du delt riktig, justert fasen og eliminert de fleste vibrasjoner bør det kunne gi både greit snepp i midbassen og låte som alt kommer forfra.

    *SLSene er nok ikke de mest ideelle elementene til free air-montering drevet av en spiller, så det finnes sikkert bedre alternativer. Jeg kommer bare ikke på noen i farta, men det gjør sikkert noen andre!

    Comment


    • #3
      Takk for innspill.
      4" i dørene foran er det eneste som er org.
      Nederst i dørene foran er det slike oppbevaringslommer. Det jeg tenkte kanskje var mulig var å lage(støpe) høytalerkasser til sub/mellomtone der evt

      Sånn der ca ser dørtrekket ut (ikke mitt bilde), det fremste rommet der liksom tenkte jeg kunne ha vært aktuelt?

      Noe i hattehylla er jo absolutt en mulighet det

      Og bilen får annen motor + noen detaljer som ikke originale, så noen 100% org bil blir det på langtnær ikke. Men noe alla fusion høytalerne (dvs grønne membraner) som lyser uorginalt blir det ikke.
      Skriver jeg bare surr, eller skjønner folk hva jeg mener?
      1989 Volvo 740 GL

      Comment


      • #4
        Husker ikke helt åssen 240 ser ut i hattehyllen men på 740 så er der 6x9 som er tingen, får nok ikke plass med 8" Men 240 kanskje er litt lengre? I min 740 som jeg hadde når jeg så å si akk. hadde fått lappen hadde jeg koax i dørene med justerbar diskant, noe som funket bedre enn jeg trodde!

        Så hadde jeg 6x9 i hatthylla, idag får du 6x9 som går meget lavt å da hadde du ikke trengt noen basskasse i bilen. Dette drevet på en 4 kanaksforsterker hadde nok gjort nytta si å du hadde beholdt "org. looken"

        Muligheten er å lage en kasse ibak med bassport opp i hatthyllen, til dette kunne du laget en heldekkende plate i bagasjen så man ikke så noe til element eller forsterkere.

        Comment

        Working...
        X