Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ulemper ved brokobling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ulemper ved brokobling

    Kom til å tenke på en liten ting her i stad, venter på ny forsterker, denne kan (ifølge produsenten) monobridges til 4 ohm, dvs 4x50w blir til 2x150w. Så tenker jeg, er det noen ulemper med å brokoble forsterkeren, eller er det kun fryd og gammen? Blir kun å bruke 2 HP-utganger, og forsterkeren har 4 tilgjengelig, så blir dumt at 2 står til pynt, når høyttalerne kan få enda litt med kraft.

  • #2
    Hvorfor ikke da bare kjøre på med en kraftigere 2-kanaler? Altså, hva var grunnen til at du kjøpte en 4-kanaler i utgangspunktet?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Fordi jeg har en subwoofer i oppsettet nå, og ikke kun 2 høyttalere. Grunnen til at jeg unnlot det var for å ikke dra inn mye urelevant info :-) Men så va det ikke det temaet handler om heller.
      Last edited by Han5y; 29-11-2013, 00:07.

      Comment


      • #4
        Jeg skjønner godt at Tony stusser. Om du har sub, 2 høyttalere, 1 firekanaler ville de fleste ha brokoblet to kanaler til sub og brukt de to siste til høyttalere.

        Brokobling gir mer effekt, men også mer stress for strømforsyninga. Mer effekt = mer varme = kortere levetid på komponentene.

        Tenk på det litt som bensinpumpe vs bilmotor; det nytter lite om du teoretisk sett kan plukke ut 300hk av motoren om pumpa allerede sliter nok med å levere juice til de originale 150.

        Comment


        • #5
          Altså, du vil få mer futt ut av høyttalerne - i teorien - ved en brokobling. Men det trenger neppe plage nattesøvnen din at de to siste kanalene er ledige heller Da har du uansett nok kanaler til aktivt delt oppsett senere hvis det skulle bli aktuelt, evt brokoble på en sub dersom det er ønskelig.
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            Ved bokobling halverer du dempingsfaktoren, samt at støygulvet får en 3db økning. Fra et rent puristisk perspektiv går brokobling stort sett alltid ut over kvaliteten, mens kvantiteten øker. Mitt tips er å prøve så finner du fort ut hva som passer best i ditt oppsett.
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #7
              For å gjøre ting kjempeenkelt
              - Har en 5 kanals forsterker som snart skal inn
              - Har kun 2 fronthøyttalere og en sub
              - Forsterkeren kan brokobles i 4ohm, dvs aty 4 hp kanaler blir til 2
              - Vil det ha noen ulemper, eller kun fordeler da effekten blir veldig mye høyere?

              Comment


              • #8
                Det har du vel alt fått flere svar på. For å gjøre det kjempeenkelt: Vil du spille høyt, brokoble. Vil du spille pent, ikke brokoble.
                Mvh Julian Sommer
                Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                Comment


                • #9
                  Takk for svar :-) Da er det bare å prøve når forsterkeren har fått plass i bilen :-)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Legatia View Post
                    Ved bokobling halverer du dempingsfaktoren, samt at støygulvet får en 3db økning. Fra et rent puristisk perspektiv går brokobling stort sett alltid ut over kvaliteten, mens kvantiteten øker. Mitt tips er å prøve så finner du fort ut hva som passer best i ditt oppsett.
                    Jeg mente å huske det var noe med dempningsfaktoren, men hva vil det si at den halveres? Er det det som gjør at støygulvet økes?
                    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Defus View Post
                      Jeg mente å huske det var noe med dempningsfaktoren, men hva vil det si at den halveres? Er det det som gjør at støygulvet økes?
                      Dempingsfaktoren har ikke noe med støygulvet å gjøre nei, kort fortalt har dempingsfaktor å gjøre med hvor god kontroll forsterkeren har på elementet som er koblet til. Veldig lav dempingsfaktor kan gjøre at bassen blir veldig svulstig og udefinert.

                      Støygulvet øker i takt med den økte kraftreserven.
                      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                      Comment


                      • #12
                        Det er vel ganske delte meninger om hvor mye dempingsfaktor har å si for lydkvaliteten - om noe i det hele tatt innenfor normal variasjon?

                        Sitter midt i eksamensforberedelser så jeg har ikke tid til å sette meg forferdelig grundig inn i ting, men kjapp skumlesing kan tyde på at det er flere fordeler med brokobling enn ulemper. Som alltid avhengig av bruksområde osv selvsagt.

                        Absolutt noe man fort kan bruke en dag eller tre på...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Legatia View Post
                          Dempingsfaktoren har ikke noe med støygulvet å gjøre nei, kort fortalt har dempingsfaktor å gjøre med hvor god kontroll forsterkeren har på elementet som er koblet til. Veldig lav dempingsfaktor kan gjøre at bassen blir veldig svulstig og udefinert.

                          Støygulvet øker i takt med den økte kraftreserven.
                          Hukommelsen er ikke det den en gang var, men var noe slikt jeg trodde å ha lest en gang
                          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                          Comment


                          • #14
                            Min erfaring er at brokobling går utover lydkvaliteten uten at det er noen natt og dag forskjeller. På en godt dimensjonert forsterker får du til gjengjeld mye mer tilgjengelig effekt og det kan jo være greit å ha.

                            Hvorvidt det er den reduserte dempingsfaktoren som spiller noen særlig rolle, eller andre faktorer skal jeg ikke begi meg så hardt ut på, men noen av de forsterkerne jeg har vært borti med desidert best basskontroll har hatt høy dempingsfaktor.
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                            Comment


                            • #15
                              Litt lesing: Damping Factor: Effects On System Response by Dick Pierce

                              Andy Wehmeyer:
                              The point is that high amplifier output impedance does have an effect on system response, but its effect is on the frequency response because an amplifier is a constant voltage source and its power output is regulated by the load. The output impedance is in series with the load. It's not much of a factor at resonance where the speaker's impedance is high, but it can be a factor above resonance where the speaker's impedance is low. The output impedance has to be pretty high for this to happen, though. For a 4-ohm speaker, the output impedance would have to be 4 ohms to reduce the midrange by 3 dB. Floyd Toole says low Q peaks and dips are audible at .5dB, so something like a half ohm might be audible.

                              It the amplifier's output impedance is not a factor in cone control unless the output impedance is ridiculously high--several ohms. It would be pretty difficult to find a car audio amplifier with an output impedance that high. No, not pretty difficult. Damn near impossible. Even .5 ohms is completely out of spec for any amplifier that uses transistors as output devices.
                              Det er slett ikke umulig at forsterkere som låter bra også har høy dempingsfaktor. Men da er man mer inne på det jeg EGENTLIG skal sitte å lese på nå: korrelasjon vs. kausalitet og bias
                              Last edited by epifant; 01-12-2013, 21:17.

                              Comment

                              Working...
                              X