Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan dårlig jording ødelegge forsterker?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan dårlig jording ødelegge forsterker?

    Hei!

    Kjøpte Cerwin Vega 12" subwoofer, Phoenix Gold RX1100 forsterker og kabelpakke for en uke siden. Installerte det for noen dager siden nå. Jeg satt jordingskabelen i karosseriet rett ved baklyset på en bolt som allerede var der. (Jeg vet det er dårlig jording men det er ikke poenget) Alt fungerte bra bortsett fra at subwooferen skurret litt på dyp bass når jeg skrudde opp volumet, jeg tenkte det bare var dårlig instillt så jeg begynte å tukle litt med instillingene på forsterkeren, men skurringen var der fortsatt.
    Tidligere idag dro jeg tilbake til forhandleren (TV Boden på Svinesund) for å høre med dem. Med en gang jeg forklarte hva som var galt sa han at jordingen var "jävlig skit". Han koblet ut subben og den fungerte fint med et av opsettene de hadde inne i butikken, så den var uskadd.
    Han forklarte at forsterkeren mest sannsynlig var skrot og at jeg skulle prøve et nytt jordingspunkt nede i reservehjulsbrønnen, slipe bort lakken osv...
    I skrivende stund har jeg ikke prøvd det, jeg syns det hørtes litt rart ut at dårlig jording kunne ødelegge en forsterker. En kompis av meg hadde gjort samme feilen og jordet forsterkeren feil. Da ga den bare dårligere styrke, men forsterkeren var like fin. Jeg har ikke veldig mye peiling på bilstereo eller stereo generelt, men syns det hørtes litt rart ut at en forsterker var så ømfintlig at så lite som litt dårlig jording kunne ødelegge forsterkeren.

    tl;dr Er det mulig at forsterkeren blir ødelagt av dårlig jording?
    Last edited by andersng; 20-07-2016, 20:25.

  • #2
    Det er klart den kan ta skade av det.. For høy motstand og dårlig ledeevne mot batteriet er, satt på spissen, som å kjøre 100v inn på et 230v apparat

    Comment


    • #3
      Du har en grov pluss kabel? Sløyfen med strøm til forsterkeren blir ikke bedre en svakeste leddet, som da er en skrue, festet til en karosseri plate som nok er punkt sveiset et par steder og kittet resten.. Dessverre.. Feste for setebelte bak er et populært og ofte bra punkt å bruke, med bortslipt lakk

      Comment

      Working...
      X