Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kryssfinér blitt bøyd - bøye tilbake?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kryssfinér blitt bøyd - bøye tilbake?

    God kveld

    Har en 15mm kryssfinérplate jeg skal ha en ganske stor glassplate, men fordi jeg og dama satt litt på den da den var i bilen (ikke smart, jeg vet!) så har den fått seg en svai. Dette er lite ideelt for en stiv og rett glassplate som skal limes fast...

    Noen som har forslag til skånsomme måter å "bøye" den tilbake, så den blir rett? Er det mulig å få til? Natt til idag lå den på en rett bakke under en stor plate med masse tunge ting oppå - det hjalp ikke i det hele tatt. Inatt prøver jeg det samme, men har plassert to bøker under hver side, og to hjul midt på. Inatt ligger den altså i press andre veien... Flere forslag mottas med takk.

    Mvh. Simen
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    Må slutte å pule i bilen, TTT!
    Sex før ekteskapet vettu, blir dårlig karma av slikt.
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #3
      har egentlig ikke peiling, men jeg ville prøvd å varme den opp også lagt den under press slik du har den nå
      | Audi A3 Sb 09 | Pioneer Avh-4200dvd | B2audio Ac 12wc | Focal 165V30|

      Comment


      • #4
        Tenkte på det samme selv, varme opp litt forsiktig med en føner (har ikke varmepistol), også legge den under press. Men er redd den da KAN få en svai andre veien isteden. Kanskje jeg skal varme den opp, legge den helt flat - også la den ligge noen dager? Noen som tror plata kan knekke av for mye tøy og bøy?
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #5
          hva med å funkte plata? :P
          Veit ikke om den går mere i stykker enn blir reparert, men det vil myke opp treet...
          å så la det stå i press ett par dager, så det får tørka å hardnet :P
          Kan ikke noe om det men xD
          Mvh Even S. Jensen
          Tlf 41091189
          Digital Designs, nothing is even close!

          Comment


          • #6
            fukt plata med vann. legg den i press slik du vil ha den. vent 24 timer
            Har aldri brukt varme på tre så vett ikke om det funker så bra men det funker å fukte plata om den ikke er for tjukk..
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Hm, da blir det plutselig nærliggende å tro det har vært *AHEM* fuktig når plata ble bøyd første ganga også

              Comment


              • #8
                Epifant daaaa!

                Hvor stor (og tykk) er glassplata? Om den blir montert fast i finerplata, kan det hende at den er kraftig nok til å holde den rett? Og om finerplata ligger stødig i bilen, kan det jo hende den blir flatere på sikt?

                Comment


                • #9
                  jeg har varme pistol
                  spiller: pioneer p88
                  front: Hertz MLK 165
                  sub: polk sr104 x2
                  forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Miniboom View Post
                    Epifant daaaa!

                    Hvor stor (og tykk) er glassplata? Om den blir montert fast i finerplata, kan det hende at den er kraftig nok til å holde den rett? Og om finerplata ligger stødig i bilen, kan det jo hende den blir flatere på sikt?
                    Den er 15mm tykk og ganske så stivt. Tror ikke glasset klarer det i seg selv desverre. Men kanskje. Glassplata er 5mm tykk og 60x40 cm stor. Plata er vel en meter bred cirka (dvs. cirka 20 cm på hver side av glasset)... Men den hengsles fast i den innerste plata, og hviler på hver side av reservehjulsbrønnen. Og det er ikke bare å snu den heller, siden jeg allerde frest den ferdig og gjort den klar til nedfelling av glassplata.


                    Originally posted by Tor Ølberg View Post
                    fukt plata med vann. legg den i press slik du vil ha den. vent 24 timer
                    Har aldri brukt varme på tre så vett ikke om det funker så bra men det funker å fukte plata om den ikke er for tjukk..
                    Hmmm blir ikke treverket dårlig? Har du prøvd på 15mm kryssfinér eller? Men mulig jeg prøver dette. Da plata ble bøyd var den heller veldig varm, ikke fuktig. For vi satt og sola oss med bagasjeromsluka åpen (hørte på musikk) og satt oss noen minutter på denne plata også (som jeg plutselig kom på at ikke var noe smart). Da tror jeg plata var varmet av sola først.
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #11
                      eller det enkkleste av alt, kjøp ny! koster ikke all verden!

                      Comment


                      • #12
                        Hvorfor skal jeg det, om det er mulig å rette ut denne?
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                        Comment


                        • #13
                          snu den å gjør det samme senarioet igjen : P

                          Comment


                          • #14
                            Er dette vannfast kryssfiner?
                            Bjerk?
                            Kryssfiner bøyer seg ikke permanent ved belastning over kort tid.
                            Har den stått i sola har den garantert tørket på den siden som ble varm (og dermed krympet)
                            Godt fuktig klut på den parabolske siden, klask ned på gulvet (gulv som tåler fuktighet/belegg/fliser/etc)
                            Over natten bør den ha rette seg!

                            Mvh
                            Dag Johansen
                            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Dag Johansen View Post
                              Er dette vannfast kryssfiner?
                              Bjerk?
                              Kryssfiner bøyer seg ikke permanent ved belastning over kort tid.
                              Har den stått i sola har den garantert tørket på den siden som ble varm (og dermed krympet)
                              Godt fuktig klut på den parabolske siden, klask ned på gulvet (gulv som tåler fuktighet/belegg/fliser/etc)
                              Over natten bør den ha rette seg!

                              Mvh
                              Dag Johansen
                              Vet ikke om det er vannfast eller bjerk. Er det veldig vesentlig? Men det jeg vet er at jeg kjøpte den på Maxbo, at den er 15mm tykk, og kosta 700 spenn for en stor plate...

                              Men nå tester jeg ut den teknikken. Fukta den ene siden og la den flatt ned på gulvet, uten å legge mellom noe på sidene (brukte en plast-sekk beregna til hjul under, for å beskytte gulvet). Du sa ikke noe om jeg skulle legge vekt oppå, men jeg la to hjul og basskassa du har bygd oppå.

                              Takk for godt svar Dag!
                              Mvh. Simen
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X