Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor tykk kabel MÅ jeg ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor tykk kabel MÅ jeg ha?

    Det er vanskelig å bygge anlegg og raserbil samtidig. Ikke bare koster det dobbelt så mye men det et så mye å tenke på også. Takker fanden for at jeg ikke har fått tanker rundt å bygge vegg i bilen
    Nå er det kommet til vekt, og planen er å bytte ut orginalbatteriet med et 13ah litiumbatteri foran og sette inn et 95ah agm fra Biltema i reservehjulsbrønnen baki. Dette tenkte jeg å lage hurtigkobling på sånn at da jeg vil kjøre fort på bane lemper jeg det bare ut.

    Spørsmålet er hvor grov kabel må jeg ha for dette? Jeg har i dag 1,5m 21mm2 fra batteriet til en automatsikring bak sikringsboksen i dashen. Går jeg videre derfra til batteriet blir det ca 4 meter. Holder det med 21mm2 videre? Gidder ikke legge inn grøvre kabel enn det jeg må for jeg har allerede lagt til 20kg dempemateriale, men det var nødvendig for først og fremst er det en bruksbil

  • #2
    Kommer helt ann på strømtrekket. Hvilken forsterker skal du bruke? Om det funker per dags dato så kan du nok strekke videre med samme dimensjon. Å gå fra mindre til større dimensjon er i mot sin hensikt. Da måtte du i såfall ha byttet ut hele strekket.

    Comment


    • #3
      Om jeg en gang i tiden får meg en ny bil, vil jeg sette 50 mm2 kabel i denne bilen også selv om jeg ikke har noe vanvittig med strømtrekk
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

      Comment


      • #4
        Jeg tror dere misforstår. Jeg skal ikke drive et digert anlegg, jeg skal bare koble et 95 ah agm batteri sammen med et 13ah litiumbatteri ca. 5 meter unna. Jeg vil bruke så tynn kabel jeg kommer unna med fordi jeg vil spare vekt. Hvor mange mm2 må kabelen være?

        Comment


        • #5
          Spørs jo hvor stort strømtrekket blir, men tror du fint kan klare deg med rundt 20mm2. 50mm2 er neppe vits i dette tilfellet.
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            Originally posted by kane View Post
            Jeg tror dere misforstår. Jeg skal ikke drive et digert anlegg, jeg skal bare koble et 95 ah agm batteri sammen med et 13ah litiumbatteri ca. 5 meter unna. Jeg vil bruke så tynn kabel jeg kommer unna med fordi jeg vil spare vekt. Hvor mange mm2 må kabelen være?
            Fikk ikke med meg at du skulle lage racing bil
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

            Comment

            Working...
            X