Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dynamostøy, av og til...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dynamostøy, av og til...?

    Sliter med dynamostøy, "Ammagad" tenker dere, MEN, dynamostøyen er bare av og til.
    Det er ingenting spesielt som gjør at dynamostøyen blir borte, hverken varme/kulde, høy spilling, lavt, varm/kald bil, det er ren lotto. Og hver gang jeg starter opp bilen kan resultatet være motsatt.
    Når jeg er heldig, så er det minimalt med dynamostøy, så lite at jeg faktisk ikke bryr meg, når jeg er uheldig er det utrolig mye dynamostøy, at det overdøves over både motorlyd og veistøy, og støyen går i takt med turtall.
    Dynamostøyen er utrolig merkbar på høyre kanal, og lite merkbar i venstre..tror jeg..


    Så kommer spørsmålet, bilen er over 10 år gammel, og har passert nesten 180kkm, uten dynamobytte, kan feilen ligge der?
    Kan feilen ligge i cdspilleren? (Pioneer, kanskje med gåen pikosikring (het det det?)). Eller kan det være i forsterkeren?

    Kablene ligger på motsatt side, forsterkeren er jordet, spilleren er jordet i rca, og andre kabler er testet.


    Noen som har opplevd lignende?

  • #2
    Har du greit stereo så burde du jo absolutt spandere på en ny dynamo uavhengig men, høres litt usannsynlig at støy fra dynamoen bare skulle komme av og til (hvis det var dynamoen så var problemet). Kan umulig tenke meg at det skulle være noen forskjell på høyre og venstre hvis det var dynamo.

    Høres heller ut som det er jording/kabelproblem.

    Comment


    • #3
      Takk for tips :-) Det hadde vært forståelig hvis det var dynamostøy hele tiden, men en kabel forandrer seg plutselig ikke til å være støyfri, til å bli støyfri.

      Skal også sies at støyen var langt verre når jeg brokoblet forsterkeren, og ble mye lavere når jeg koblet den vanlig. Kan forsterkeren gi dynamostøy? Spesielt mtp. at det kun er 1 kanal som er veldig merkbar.

      Men, høyttalerkabler, signal, og remote kan krysses? Strøm burde ikke krysses med rca, eller ht-kabler?

      Comment


      • #4
        Forsterkeren kan absolutt være ett problem. En rask måte å sjekke det på, hvis du har rett at det bare er på den ene siden er jo selvfølgelig og bytte på kablene for å se om problemet flytter på seg. Er jo ikke så mye å tvile på om at det er forsterkeren i så fall, eller kablene mellom forsterkeren og høyttaleren. Legg dem utenfor bilen for å prøve for eksempel. Kan jo switche på signalkablene også for å se om det skjer noe. Er så mye feilsøking du kan gjøre. :-P

        Comment


        • #5
          Originally posted by Han5y View Post

          Kablene ligger på motsatt side, forsterkeren er jordet, spilleren er jordet i rca, og andre kabler er testet.


          Noen som har opplevd lignende?

          At forsterkeren din er jordet betyr ikke at den har GOD jording. Stiller også spørsmålstegn ved at du har jordet spilleren din i RCA??!

          Høres ut som en jordingsfeil/dårlig kontakt på jording.
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            Husk at det bare er på den ene siden, visstnok. Er det en dårlig jording på forsterkeren så velger den jo ikke en side. ;-P

            Jordet til rca? Mener du i TILLEGG eller BARE i rca? Vesentlig forskjell.

            Comment


            • #7
              Ræva signalkabel da tenker jeg. Evt noe annet i signalveien et sted.
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tony View Post
                At forsterkeren din er jordet betyr ikke at den har GOD jording. Stiller også spørsmålstegn ved at du har jordet spilleren din i RCA??!

                Høres ut som en jordingsfeil/dårlig kontakt på jording.
                Jordingen skal ikke være et problem, punktet er slipet med godt negerkose (er det fremdeles et akseptabelt ord??), og står i bolten til setebeltene bak.
                Prøvd å koble kabel fra ifra cdspillerens chassis til rca-pluggene i spilleren, for å finne ut om problemet ligger ligger i Piko-sikringen, da merket jeg ingen forskjell.

                Å teste ut om forsterkeren er problemet skal prøves imorgen ved å switche om rca, og høyttalerkabler, samme med andre RCA-kabler. Å bytte om rca-kabler har jeg prøvd tidligere, men som kjent så er støy-problemet bare av og til, så om ting fungerer så må det faktisk langtidstestes.

                Det merkelige er, forrige helg, på tur hjem på påskeferie så var det utrolig mye dynamostøy, siden jeg har stiv bil, og var uheldig å overse en hump. Det smalt hardt i bilen, og lyden var borte i 3-4 dager....

                Dette blir bare mer og mer merkelig. Bare å slutte med bilstereo, og heller bruke pengene på øl

                Comment


                • #9
                  Nytt fenomen i dynamostøy-saken;
                  Frøkna hadde bilen idag, og kom å hentet meg på jobb. Siden jeg er ferdig 4, så er rushen sågodt som stillestående. Bilen begynner å nærme seg 90grader (noe den gjør når den står i ro, eller i rush etc, aldri ellers), da kom dynamostøyen.
                  Når bilen kom seg ut på friveien og temperaturen gikk ned, så ble også dynamostøyen borte...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Han5y View Post
                    Nytt fenomen i dynamostøy-saken;
                    Frøkna hadde bilen idag, og kom å hentet meg på jobb. Siden jeg er ferdig 4, så er rushen sågodt som stillestående. Bilen begynner å nærme seg 90grader (noe den gjør når den står i ro, eller i rush etc, aldri ellers), da kom dynamostøyen.
                    Når bilen kom seg ut på friveien og temperaturen gikk ned, så ble også dynamostøyen borte...
                    Startet kjølevifta til radiatoren da også?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Nils View Post
                      Startet kjølevifta til radiatoren da også?
                      Det er jeg usikker på, jeg kan ikke huske å ha lagt merke til det.

                      Skal prøve med nye forsterkere så snart B2`en kommer, så da får vi se om dynamostøyen roer seg ned.

                      Comment


                      • #12
                        Av og til tror jeg bare visse biler ikke egner seg helt til bilstereo. I utgangspunktet er jo ingen av dem bygget for den mengden stereo vi har en tendens og ha i dem men allikevel.

                        Det som er litt av cluet i saken din er jo at du mener det bare er på den ene siden. Det burde jo egentlig skrenke ned feilsøkingen litt. Hadde jo først tenkt at det var signalkablene som ble nevnt tidligere, og det kan jo sjekkes ved og skifte side. Regner med du prøvde det.

                        Har ikke tenkt og skifte dynamoen bare for å være på sikre siden? En god investering uavhengig.

                        Se på denne også http://a248.e.akamai.net/pix.crutchf...seSuppress.pdf

                        Comment


                        • #13
                          Genialt skjema, Julepils! Fint å ha i backup hvis man glemmer av feilsøkingen og rekkefølgen.
                          Har holdt på litt i dag med anlegget, lagt opp kabler til ny forsterker, endret og negerkuset jordingspunktet, og av en eller annen merkelig grunn, om det bare er inni hodet mitt,så ble lyden bedre, og dynamostøyen dempet. Jeg kjørte riktignok en kort tur, men ingen dynamostøy kom på den turen. Får ta meg en lengre tur senere for å se om ting bedret seg,eller ikke.

                          Dynamostøyen jeg har hørt med DLS-forsterkeren, og ikke med Harman jeg hadde før, så kan godt hende at ting bedrer seg med ny forsterker, taim vill sjåv :-)

                          Comment


                          • #14
                            Fått koblet opp EP1D og B2 precision nå, og WOW!! Jeg var klar over at forsterkere tar en stor del av lydjobben, men at den tok en SÅ stor del, viste jeg ikke...
                            Tilogmed frøkna spurte "Oi, ka har du gjort med lyden?! Den e jo veldig mye bedre no!", og da er det ille. Men dynamostøyen er ikke helt borte ennå :-)

                            Comment


                            • #15
                              Forsterker har ALT og si. Men til syvende og sist så er det en kombinasjon.

                              Minnet meg litt om en amatør kamerat som skulle koble opp anlegget sitt selv med forsterker og det hele. Viste seg at de hadde koblet alt opp til spilleren og ikke via forsterkeren. Den var bare til pynt, haha. Episk feil. Fikk vist dem hva de skulle gjøre og de var mildt sagt sjokkert over forskjellen. :-)

                              Men dynamostøy eller støy generelt er noe HELVE**ES SJIT! Jeg skiftet absolutt alt og testet så og si alt, og er enda ikke fornøyd. Hører en form for susing i høyttalerene når jeg legger øret inntil. Det er mange forhåndsregler man må ta når man kobler opp, har jeg funnet ut den harde veien. Men jeg tror aldri jeg kommer til å gå for Pioneer spillere mer, da er Clarion ett bedre alternativ.

                              Comment

                              Working...
                              X