Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sliter med å få godlyden jeg ønsker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sliter med å få godlyden jeg ønsker

    I det anlegget jeg har, bestående av det som står i signaturen, sliter jeg med å få skikkelig godlyd.
    For det første:
    Det virker som midbassene gir seg lenge før de skal, det er hverken veldig mye trykk, eller volum. Dørene er både dempet (inner og ytterblekk), og midbassene er festet til mdfbranketter i innerblekket.

    For det andre:
    Sliter med å få diskanten til å spille detaljert, det meste blir bare en suppe på litt volum. Nå snakker vi ikke heroinvolum, men litt over normalt lyttevolum. Begge diskantene er rettet mot meg. I tillegg opplever jeg "skraping" i høyre øre ved noen frekvenser. Usikker om dette er det som kalles skrikende?

    Holder på med biler daglig i min jobb, og blir selvsagt litt lydtesting i bilene, og de aller fleste har både bedre midbass, og bedre detaljgjengivelse, for ikke nevne langt høyere volum. Og dette er både gamle og nye biler med originalanlegg...

    Spilleren er Pioneer DEH80PRS, og har prøvd å tweake den opp, ned og i mente, men virker som lite som forbedrer anlegget. Tror da virkelig at anlegget jeg har nå skal være istand til å produsere bedre lyd enn i en 2005 avensis...

    Håper noen har tips og triks, på hva som kan prøves.

  • #2
    Kan du poste innstillinger på spilleren, deling osv?
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #3
      Subwoofer: Level 0, LPF 80HZ, 6db/slope
      Front HPF: 12db/oct slope, 125hz, -3 level
      Rear HPF: Off
      Autoeq: On
      ASL: OFF
      Fader/Balanse. Alt på null
      Position: Front left
      Time alignment. Målt med tomstokk fra normal sitteposisjon/øret til diskant. Front venstre 67. Front høyre 101.Subwoofer 200.
      Loudness: Off



      Alle delingene skjer på spilleren, og ingenting på forsterker. Eneste som er justert på det er gain.
      Ingenting er forøvrig stillt på delefilteret heller.
      Last edited by Han5y; 07-03-2014, 23:17.

      Comment


      • #4
        Hvorfor har du delt HPF ved 125Hz? Ikke rart du føler at det manlger midbass sett den ned til 50Hz så skal du se, eller i dette tilfellet høre, at det straks løser seg
        Vedrørende "skrapingen" vet jeg ikke helt, men on-axis montering av diskant (slik som du har) kan ved auto-eq virke skrikende, men det løser du ved å enten dempe diskantens generelle nivå på eq'en, eller prøve å identifisere frekvensområdet du merker skrikingen, for så å dempe problemfrekvensene.
        VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
        DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

        Comment


        • #5
          Forresten, husk å justere delefrekvensen til sub også, etter å ha justert ned front HPF
          VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
          DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

          Comment


          • #6
            Bra tips, skal prøve å justere HPF imorgen. Mener jeg hadde den endel lavere tidligere, men da virket det som om midbassene skulle gi seg. På spilleren starter frekvensnedgangen/slopen fra 50hz hvis jeg setter HPF til 50hz. En midbass er vel ikke laget for å spille 50hz og nedover. Mener fast bestemt (godt mulig jeg husker feil) at tidligere når jeg har satt HPF til en frekvens, så kuttet den lyden helt fra denne frekvensen.

            Hva er grunnen til at delefrekvensen skal deles til subben også? Vil det ikke gi en grei overgang fra 80hz deling på sub til 50hz deling på frontsett?

            Comment


            • #7
              For meg ser det ut som du har et tomrom med lyd fra 80hz til 125hz. Overgangen mellom hpf og lpf skal være lik. Det er midbassen som skal "ta over"
              ?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Question mark View Post
                For meg ser det ut som du har et tomrom med lyd fra 80hz til 125hz. Overgangen mellom hpf og lpf skal være lik. Det er midbassen som skal "ta over"
                Hmmmm.... Javel, i fare for å være frekk, men kan du utdype den litt?

                @Han5y delingen din er nok litt for høy på midbass, prøv deg på 50 så vil du nok bli litt mere fornøyd, syns også delingen på suben din er litt høy, det kan også være noe fase feil ute å går også, slik at du har det i bakhodet, å når det gjelder diskanten din, så ser det ut som at eq er stilt opp veldig mye med tanke på at de står on Axis prøv å justere ned de høyeste frekvensene

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Nils View Post
                  Hmmmm.... Javel, i fare for å være frekk, men kan du utdype den litt?

                  @Han5y delingen din er nok litt for høy på midbass, prøv deg på 50 så vil du nok bli litt mere fornøyd, syns også delingen på suben din er litt høy, det kan også være noe fase feil ute å går også, slik at du har det i bakhodet, å når det gjelder diskanten din, så ser det ut som at eq er stilt opp veldig mye med tanke på at de står on Axis prøv å justere ned de høyeste frekvensene
                  Vil ikke midbass begynne å spille fra 125Hz og sub slutte ved 80Hz ved disse delingene? Dette er ikke akkurat mitt beste område så jeg vil jo lære også
                  ?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Question mark View Post
                    Vil ikke midbass begynne å spille fra 125Hz og sub slutte ved 80Hz ved disse delingene? Dette er ikke akkurat mitt beste område så jeg vil jo lære også
                    Vil rulle av derifra (-3dB ved delefrekvensen er vanlig med butterworth delefiltere mener jeg å huske, vet ikke hvilke filtere pioneer bruker).
                    Så de vil jo spille lavere/høyere enn den eventuelle delefrekvensen.

                    Så hvis du deler mellomtone/midbass på 125hz og sub på 80hz så vil det se noe lignende det her ut.
                    Avhengig av hvilken type delefilter du bruker, bratthet etc, bildet er butterworth 12db/okt.

                    Last edited by Lopas1; 09-03-2014, 09:22.
                    mail
                    skype
                    pm

                    Comment


                    • #11
                      Har prøvd å justere LPF front til 50hz, og det ble litt bedre, men fremdeles ikke der jeg skulle ønske mtp. midbass. Andre tips? Er det rett og slett ampen som kanskje er for svak for Gladen frontsettet? DLS ca51 ligger på rundt 80w i 2ohm, og SQL`ene trenger vel nesten det dobbelte for å få full utnyttelse..?

                      Har monoblokk liggende til subben, venter bare på en god 2 kanaler til frontsettet. Lyst på Mosconi/Gladen, men prisene er deretter..tenke tenke..
                      Last edited by Han5y; 09-03-2014, 15:14.

                      Comment


                      • #12
                        Det står ikke tilfeldigvis på noe HPF filter på forsterkeren også? Jeg har 60W RMS effekt til mine DLS Scandinavia midbassere, med dempede dører og uten noe deling, og der er det futt i massevis. SQL-elementene skal vel på papiret være enda kvassere ved høyere volum med tanke på lydtrykk.
                        Men det spørs jo hvilke forhåpninger/forventninger du har til disse elementene da. Hva hadde du før disse elementene og hvordan spilte det i forhold til det du har nå?
                        VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                        DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by kalosturbo View Post
                          Det står ikke tilfeldigvis på noe HPF filter på forsterkeren også? Jeg har 60W RMS effekt til mine DLS Scandinavia midbassere, med dempede dører og uten noe deling, og der er det futt i massevis. SQL-elementene skal vel på papiret være enda kvassere ved høyere volum med tanke på lydtrykk.
                          Men det spørs jo hvilke forhåpninger/forventninger du har til disse elementene da. Hva hadde du før disse elementene og hvordan spilte det i forhold til det du har nå?
                          Har sjekket der også, ingen HPF der som er justert på.
                          Jeg hadde tidligere Hertz HSK165, Polk DXI6500, og ADS SF6, og alle spilte like slapt. Alle har rett og slett mangel på punch.

                          Forventningene jeg hadde var at disse skulle gi det jeg manglet på midbassområdet på HSK165, og noe mindre skarp topp, samtidig som jeg ønsket at lyden skulle bli på høyde med lydanlegg som er originalt i halvnye og nye biler. Har opplevd at lyden blir mer riktig i en hel mengde bmwer, Mitsubishier, Citroen, Volvo, Toyota etc. Det er rett og slett noe rart her..

                          Comment


                          • #14
                            Og det er selvsagt helt tett rundt elementene? Ingen gliper som lekker luft i umiddelbar nærhet?

                            Høres rart ut at ALLE elementene spiller like svakt. Da er det fort å tro at årsaken ligger i bilen på en eller annen måte. Hvordan høres det ut i førerposisjon om du bytter om + og - på én av midbassene? Og om du kobler den samme helt ut?

                            Comment


                            • #15
                              MDFbrankettene ble skrudd i døren med muttre og bolter. Og ble tett med noe svart limguffe, type silikon. Elementet ble festet med skruer, og pakningslist rundt elementet, så burde være ganske tett.

                              Skal prøve med pluss-minus trikset. Hvorfor koble ut ene midbassen, hva skal dette være godt for? :-)

                              Om bilen er feil, så er det jo perfekt, da får jeg god grunn til å kjøpe en Brera :-)

                              Skulle likt å hørt samme oppsett i en annen bil, eller et dårligere høyttalersett i en annen bil, ingen i vennegjengen er i bilstereomiljøet, så blir vanskelig da alle kjører med originallyd..
                              Last edited by Han5y; 15-03-2014, 20:43.

                              Comment

                              Working...
                              X