Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan få best mulig lyd ut av diskantene?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan få best mulig lyd ut av diskantene?

    Hei,
    Fikk mine nye rainbow-diskanter i posten idag, og de måtte selvfølgelig prøves.

    http://www.rainbowcaraudio.com/cal26silk-vof.html

    Men jeg kan ikke si at mine forventniger ble oppfylt..Synes ikke lyden var noe særlig egentlig.
    Selv ved moderat volum ble det liksom bare "kiisssccccch-kiisssccccch"-lyd samme hvilken musikk jeg prøvde. Her var det ikke snakk om å høre noen nyanser eller detaljer i musikken...Ikke bare ubehagelig, men fikk også følelsen av at dette er ikke sunt for diskantene.
    Fikk vondt i ørene etter et par minutter, tør ikke tenke på hvordan dette vil låte på full guff.

    Spilleren er Pioneer P99rs, og forsterkere til frontsettet er 2x Pioneer PRS-D800. Gain står på kl. 12, har ikke finjustert noe enda.

    Rainbow anbefaler at de deles på 2600hz, 12db/oktav. Prøvde å dele høyere, litt bedre men langt ifra bra. EQ er foreløbig flat. Diskantene lå bare på dashbordet under denne lille testen, pekende opp mot taket. Helt klart ingen optimal plassering, men merket ikke særlig forskjell om jeg stilte de på høykant pekende mot meg.

    Er det noe jeg har bommet fullstendig på her, eller er det finjustering av plassering og eq som gjelder.?

  • #2
    Dette kjører du aktivt om jeg forstår rett? Høres enkelt og greit ut som du kjører alt for mye nivå på diskantene..
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #3
      Aktivt ja, det glemte jeg. Det er ikke mye diskant i forhold til mellomtonene, men jeg kan prøve å justere litt ned for å høre om det blir bedre, eller om de forsvinner helt. Det var forresten først når jeg koblet ut mellomtonene, og lyttet kun til diskantene at jeg virkelig fikk høre hvor ille det hørtes ut. Allerede ved rundt 30 i volum på spilleren begynte diskantene å låte litt anstrengt, mens mellomtonene henger greitt med til over 50.

      Comment


      • #4
        Hvor lenge har du spilt de inn? Diskanter kan gjerne ta litt tid å få spilt sikkelig inn. Kjør de gjerne på lav deling en stund (1000 hz eller noe deromkring)

        Comment


        • #5
          De er ikke innspilt i det hele tatt, de kom rett fra esken. Det har jeg ikke tenkt på, kanskje de kommer seg litt etterhvert.

          Comment


          • #6
            Fikk en liten aha-opplevelse isted. Måtte prøve litt igjen, og det viser seg at mye av problemet ligger i lydkvaliteten på mp3-filene jeg har testet med...
            Selv om jeg konsekvent kun har kjøpt mp3 i 320kps, er det noen som er helt katastrofe lydmessig. Prøvde en god gammel cd av Michael Jackson, for de platene vet jeg det er god lydkvalitet på.

            Og det var helt annerledes..kunne spille høyere, og lyden var mye penere.

            Og så har jeg funnet ut at det er i 3-4 khz- området at ulyden fra mp3'ene var verst. Fikk følelsen av at noen blåste luft i begge ørene mine samtidig, selv ved moderat volum. Ble litt bedre hvis jeg delte høyere eller brattere, men fra cd gikk det helt fint selv om jeg delte ved 2,5khz.

            Comment


            • #7
              Fikk du kjøpt de rett fra rainbow i usa? jeg har sendt dem en mail, men ikke om de svarer.. Midbassene mine er ødelagte, og skulle gjerne hatt meg ett par nye. Men får ikke kontakt med dem.

              Forøvrig så er det knallgod lyd i de der. Jeg er i allefall veeeldig fornøyd med rainbowsettet mitt.
              Sture Vedal

              Comment


              • #8
                Hjelper kanskje å kontakte Rainbow i Tyskland siden det er et tyskprodusert merke... http://www.rainbow-audio.de/
                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                Comment


                • #9
                  Jeg kjøpte et sett brukte Rainbow Profi 6.5", men diskantene fulgte ikke med.

                  Så jeg lette en stund for å finne de billigst mulig, i USA er de ganske dyre fant jeg ut. Var en butikk på tysk eBay som var rimeligst totalt sett.

                  Er det 6,5" eller 5,25" du trenger? Han jeg kjøpte mine av hadde også et par 5,25" til salgs.

                  Forøvrig så begynner lyden å bli bedre nå, de har stått og spilt døgnet rundt på lav deling/moderat volum siden søndag.

                  Comment


                  • #10
                    Har 6,5 i dag, så vil gjerne fortsette med det.

                    Får se om jeg finner noe på ebay da..
                    Sture Vedal

                    Comment

                    Working...
                    X