Announcement

Collapse
No announcement yet.

winisd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • winisd

    hei, er de noen som kan lage en kjapp innføring i winisd beta? ble ikke helt klok på de

    mvh. lars ole spitalen
    Lars Ole Spitalen
    bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
    anlegg: DD, mtx, kenwood
    skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

  • #2
    Hiver meg på denne. Vil gjerne lære meg det basice her.

    Eventuelt, lære et annet simulerings program som er simplere.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      Google er deres venn. Winisd er ikke så vanskelig når dere først har skjønt basic av hvordan det funker.
      Her en noen guider.
      http://www.the12volt.com/installbay/...TID~74558~PN~1
      http://www.hometheatershack.com/foru...inisd-pro.html
      Prosjekt SQ Audi A3

      Comment


      • #4
        WinISD er jo veldig simpelt, forutsatt at man har lagt inn element med rett parametre:

        -> New
        -> "Own drivers", og rett element i rullegardinmenyen. Next.
        -> Antall elementer og "normal" eller isobaric. Next.
        -> Ønsket kassetype. Finish.

        WinISD regner ut den flateste frekvensresponsen. Endre volum og tuning, og se hva som skjer... Ved å klikke et sted på kurven, får du se Hz og dB på det punktet.

        Jeg syns det er lettest å ha flere prosjekter (kurver) oppe samtidig for sammenlikning, hvorav minst ett er et oppsett jeg har hatt før (i samme bil, om mulig). for å se forskjellene. Har som regel lukket kasse med samme element til sammenlikning om jeg skal se hvordan en portet kasse vil se ut.

        Umulig å forutse hvordan en enkelt WinISD-beregning vil låte i en bil, men om man har et oppsett til sammenlikning, kan man vite hvor man trenger mer/mindre bass, og til en viss grad tune den nye kassa deretter.

        Syns hvertfall det funker fint sånn.

        Comment


        • #5
          HVa er parameter error list? =P
          Mvh Even S. Jensen
          Tlf 41091189
          Digital Designs, nothing is even close!

          Comment


          • #6
            At de paramterene du har tastet inn ikke stemmer overens.
            Det beste er å taste inn ferrest mulig parameter for å få Winisd til å regne ut resten (dette skjer automatisk (blå og grønne tall))
            Prosjekt SQ Audi A3

            Comment


            • #7
              skjønner litt nå, men hva vil port match si? å hvordan bør hz. kurven se ut?
              Lars Ole Spitalen
              bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
              anlegg: DD, mtx, kenwood
              skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

              Comment


              • #8
                Port match har med om du har stor nok port mtp blåselyder(tror jeg)

                HZ kurven bør vel være så flat som mulig, med mindre man driver med db drag da.
                1989 Volvo 740 GL

                Comment


                • #9
                  Originally posted by hc_tk View Post
                  At de paramterene du har tastet inn ikke stemmer overens.
                  Det beste er å taste inn ferrest mulig parameter for å få Winisd til å regne ut resten (dette skjer automatisk (blå og grønne tall))
                  Det er vel WinISD alpha du snakker om nå.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by daruu View Post
                    Port match har med om du har stor nok port mtp blåselyder(tror jeg)

                    HZ kurven bør vel være så flat som mulig, med mindre man driver med db drag da.
                    Port match er korrekt. Må være under 0,16 eller noe. Man får melding om hvilke parametre som trengs for å regne det ut. Edit: Qes/Pe.

                    Flat kurve er vel og bra, men med en del elementer er det vanskelig å få til uten å ha kjempekasse eller kjempelav tuning. Trenger ikke å være mye hørbar forskjell om man har en peak på x antall dB ganske langt nede i frekvens. Det kan være gunstig også, for å få flatere frekvensrespons helt ned når kassa kommer i bilen. Blir en litt mer "autoritær bass" av det, syns jeg. Sånn for å sitere Lyd&Bilde på en diffus beskrivelse, mener jeg...

                    Peaker over 3dB i 35-40hz-området og oppover til 60hz, er etter min erfaring ikke noe særlig. Det området blir ofte forsterket av bilens kupé, og resultatet kan bli enda mer peaking i bilen.

                    Dessuten er det lettere å begynne med passe stor kasse og lav tuning, og heller korte ned porten om tuningen føles for lav.

                    Comment


                    • #11
                      nytt problem, får ikke endret port lengde, bare størrelse og antall:S
                      Lars Ole Spitalen
                      bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                      anlegg: DD, mtx, kenwood
                      skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Miniboom View Post
                        Det er vel WinISD alpha du snakker om nå.
                        Winisd pro iallefall. husker ikke i farten om det er alpha eller beta :P
                        Prosjekt SQ Audi A3

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by saab9000 View Post
                          nytt problem, får ikke endret port lengde, bare størrelse og antall:S
                          Får ikke endret lengden. Den er nødvendigvis gitt, på bakgrunn av størrelse på kassa og ønsket portareal+tuningfrekvens.

                          Comment


                          • #14
                            aha da er jeg litt klokere:P takker
                            Lars Ole Spitalen
                            bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                            anlegg: DD, mtx, kenwood
                            skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                            Comment


                            • #15
                              man kan alikevel endre lengde, i alle fall så går det helt fint på min versjon. Da forandrer tuningen seg.
                              Mvh. Damir

                              Comment

                              Working...
                              X