Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med 18 tommer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med 18 tommer

    Lurer på om jeg kanskje har for lav tuning eller noe på subben min. Bassen blir liksom buldrete og ukontrollert. Elementet er en T3 Audio T.2000 18". Lagde kassen etter kasse forslagene på siden deres. Der står det 115 liter med en 7" port på 40cm. Jeg har i underkant av 140 liter og med en 6" port på 45cm. En tuning på 27hz etter en kjapp skjekk på kalkulatoren.
    Har jeg tunet alt for lavt? Planen med dette var at det skulle spille så dypt som mulig med kvalmende dypbass. Det er heller ikke tilfelle. Det spiller dypt men ikke noe mer enn det. Forsterkeren er en Audiopipe AP-15001D for di som lurte.

    Noen som har et godt tips til meg? Kutte port røret til 35cm kanskje?
    Attached Files
    Last edited by trf2212; 04-02-2011, 15:19. Reason: skrive feil

  • #2
    hvordan spiller det om du tetter røret?
    VW Golf 4
    Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
    Simen Sormbråten

    Comment


    • #3
      Har aldri prøvd å tette røret nei. Lukket kasse forslag er på 70 liter. Men kan jo teste det og se hvordan det spiller da.

      Comment


      • #4
        lukket kasse på 70 liter til en 18" virka lite.
        ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
        Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

        Comment


        • #5
          Kan legge til at det spiller helt greit når jeg hadde subben inne i stuen. Det var i innspillings perioden før jeg puttet den i bilen. Om det har noe å si.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Akilles View Post
            lukket kasse på 70 liter til en 18" virka lite.
            I følge Jonathan på T3 audio så er dette elementer som fungerer best i små kasser.

            Comment


            • #7
              Har du parametrene så kan sikkert noen glupe hoder simulere kasseforslag til.
              Runar E. Olsen ~ Moderator
              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

              Comment


              • #8
                Parameters

                T.2000-18d
                Fs (Hz) 28
                Qes 0.49
                Qms 8.11
                Qts 0.45
                Vas (ft3) 3.77
                Spl @ 1watt (dB) 92.36
                One way X-max (Inches) 1.10
                X-mechanical (inches) 3.00
                Re (Ohms) 2 * 2.30
                Pe (RMS Watts) 2000
                Piston Diam. (inches) 16.50
                Sd ( in2) 214
                BL 32
                Le (mH) 1.26
                Mms (grams) 510
                Rms 10.44
                Cms 56.67
                Zmax (Ohms) 22.56


                http://www.t3audio.com/core.mdv/T2000.html

                Comment


                • #9
                  Så vidt jeg kan se er alt gjort etter boka, så jeg tipper det er plassering/bilkupeen som er problemet.
                  Dette er ikke noe nytt, problemet er at det blir vanskeligere jo lengre ned i dypbassen man kommer.
                  Prøv å snu kassa om du har muligheten.

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #10
                    Prøvd med en annen forsterker? Kjipe forsterkere mister ofte futten helt når de skal levere mye effekt ved lavere frekvenser. SoundMagus-forsterkere er et eksempel. Tipper Audiopipe er ca. på samme nivå... Og bilkupéen kan påvirke lyden veldig, både positivt og negativt. Som Dag sier, eksperimenter med kasseretning-/plassering, og evt. tuning.

                    Comment


                    • #11
                      Jeg ville prøvd og plassere elemente opp & port bakover
                      Merka selv i min bil når kassa kom for langt fremm forsvant dypbassen bak i bilen.. Merka nesten ikke noe til den fremme...
                      ~Mentalt etterpåklok nybegynner

                      Comment


                      • #12
                        Har nå kortet ned porten fra 45cm til ca 32cm. Var ikke store forskjellen ved å gjøre dette men fikk litt bedre punch. Det der med dypbassen har jeg gitt opp. Men buldre problemet er der enda. Prøvde å skyve kassen lengre bak i bagasjerommet uten at det ble no forskjell på. Å legge kassen på ryggen så elementet peker oppover blir ikke aktuelt siden jeg ikke kommer til å ha noe bagasje plass igjen da. Og forsterkeren som blir brukt er ikke et sånt SoundMagus merke. Audiopipe forsterkerene leverer det som står på papiret og litt til ifølge amerikanske forum. Men den leverer likevel 500w for lite mtp rms effekt på subben.
                        Noen som har en ide hva som er kilden til problemet her?

                        Comment


                        • #13
                          Har du prøvd det som folk har foreslått over her da?

                          1. Tette porten
                          2. Snu kassen så elementet spiller forover?

                          En lukka kasse har jevnere avrulling nedover enn en porta, så det kan godt være du får den dypbassen du er ute etter. Du vil også få bort peaken rundt tuningsfrekvensen til bassrefleksporten, det kan også hjelpe på problemet med oppfattet buldrete lyd.
                          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                          Comment


                          • #14
                            En kompis hadde en Audiopipe-amp, og den var helt klart i Soundmagus-segmentet hva byggekvalitet angikk. Mulig det har blitt bedre, men det jeg siktet til var ikke bare om den leverte effekten den skal, men om den er solid nok bygget til å kontrollere det beistet av en subwoofer når den blir kastet frem og tilbake 30 ganger per sekund.

                            Soundmagus-forsterkerne (i alle fall tvillingene deres) har vel også blitt målt til å levere bortimot det de skal, selv om resultatene ser ut til å variere litt etter hvem som har målt dem, og jeg var fornøyd med mine til prisen. Kan få masse effekt til en billig penge.

                            Kan likevel ikke nekte for at Kicker-basserne mine spilte mye penere og mer kontrollert på en bedre forsterker (som var litt svakere, så jeg fikk ikke like mye trøkk, så klart). Jeg trodde det var kassa/subwooferne som hadde skylda for romlebassen, men det var forsterkeren - i det tilfellet.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg holder og en knapp på forsterker her.

                              Slapt, ukontrollert, og brumlete virker right up that ally.
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

                              Comment

                              Working...
                              X