Announcement

Collapse
No announcement yet.

størrelse på port

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • størrelse på port

    Skal bygge en ny kasse til mine hertz hx300 imorgen. men jeg lurer på en ting, fikk beskjed av dag å bygge kassen 85liter med 2, 4" bassrør som var 32cm lang. Men hvordan regner jeg om dem til en stor port? gidder ikke å kaste bort 400kr på rør når jeg kan bygge port istede

  • #2
    8" på 32 cm?
    SQ Saab 9-3
    Team dynaBel

    Comment


    • #3
      Syntes 8" port på 2stk hx300 hørtes mye ut, heller 6" port...

      Comment


      • #4
        tenkte på en port som dette, http://www.bilstereoforumet.no/showt...?t=4287&page=4

        Comment


        • #5
          Her er en port kalkulator

          http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=31

          Comment


          • #6
            på engelsk ja :P er ikke sååå stødig i det

            Comment


            • #7
              1 tomme = 2.54cm >>> 8 tommer = 20,32cm

              diameteren av porten er altså 20,32cm. Radien blir da 10,16cm.

              Arealet av porten finner du ved å gange Pi med radius opphøyd i andre:

              3,14 x 10.16^2 = 324,13cm2

              Kvadratroten av dette blir 18.

              I dette tilfellet 18cm høy og 18cm bred port, men her velger du selv hvor høy du vil ha den i forhold til bredden, så lenge arealet blir det samme.


              Eller har jeg driti meg og mine "matteferdigheter" totalt ut? :P
              Alpine 137BTi
              B² Audio = Lyd


              '97 E39 528

              Comment


              • #8
                Littegrann i starten, fordi 2 stk 4" porter er ikke dat samme som en 8" port i areal

                1stk 4" port utgjør 81cm2, så totalt 162cm2 portåpning da det var oppsatt med 2stk 4" porter, som kan lages f.eks 10cm x 16,2cm / 5cm x 32,4cm /osv

                Ta 162 og del det med det målet du vil ha i ene retningen på åpningen, så får du målet i andre retningen Lykke til med bygging av kasse Lengden blir fortsatt 32cm.
                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                Comment


                • #9
                  Hehe! Vel, hadde glemt alt som var nevnt angående to porter jeg da.. Så jeg er unnskyldt!
                  Alpine 137BTi
                  B² Audio = Lyd


                  '97 E39 528

                  Comment


                  • #10
                    Takk for hjelpen gutter

                    Comment


                    • #11
                      Siden halseth allerede har takket for hjelpen, så tjuvlåner jeg tråden hans litt jeg!

                      Jeg har selv prøvd med lukket kasse på rundt 65 liter netto, men følte ikke at dette fungerte i noen særlig grad. Nå er ikke kassen på langt nær noen optimal konstruksjon, så egentlig burde jeg vel glemme hele greia, men spørsmålet i forbindelsen med denne tråden blir da som følger:

                      Hva slags gjengivelse vil man få med 85 liter og dette port-oppsettet?

                      Lurer på om jeg skal gå for samme greia selv, men jeg vil i så tilfelle bruke opp all ledig plass i bagasjen. :P

                      Vil en kasse med 15-20 liter mindre volum være merkbart mindre brukbar? Portingen vil vel måtte endres uansett, men den biten får stå åpen inntil videre.
                      Alpine 137BTi
                      B² Audio = Lyd


                      '97 E39 528

                      Comment


                      • #12
                        Jeg poster igjen her jeg, selv om jeg ikke fikk svar på forrige "dimwit" post.


                        Jeg har nå fått skrudd sammen stort sett alt på den nye kassen, men jeg har i den sammenheng et lite spørsmål, da jeg ikke har plass til bassportene i front sammen med elementene!

                        Vil jeg kunne oppleve problemer med lyden om jeg plasserer portene pekende oppover i kassen? Kassen vil stå og spille bakover for min del, så da lurer jeg på om jeg vil kunne oppleve tap av bass, eller eventuelt dårligere på noen måte om jeg gjør det på den måten?

                        Håper på kjapt svar da jeg er på tur ut i garasjen igjen og det brenner etter å få den ferdig!
                        Alpine 137BTi
                        B² Audio = Lyd


                        '97 E39 528

                        Comment


                        • #13
                          du kan jo alltid bruke aeroport med 90 graders bend. funker det også. måtte gjøre det i kassen jeg nettopp bygget.

                          Comment


                          • #14
                            ser nå det hastet litt..hehe. kan fint ha dem pekende oppover.

                            Comment


                            • #15
                              Det har seg slik at det ligger en "hattehylle" over der sub'en ligger. Om porter blir pekende oppover så spiller de jo rett i den, men om jeg derimot bruker aeroporter med bend utenfor kassen, så vil disse umuliggjøre bruken av hattehyllen totalt.

                              Soting av rutene bak vil nok bli aktuelt om ikke lenge, så det ordner seg nok på et vis.

                              Kan jo ikke ha portene "pustende" rett i "hattehylla" heller, men jeg må få det til å spille!
                              Alpine 137BTi
                              B² Audio = Lyd


                              '97 E39 528

                              Comment

                              Working...
                              X