Announcement

Collapse
No announcement yet.

Går det bra å koble spl 300xtr i 1ohm ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Går det bra å koble spl 300xtr i 1ohm ?

    Heisann, jeg har to spl 300xtr d4 som jeg kjører på spl ice1500 forsterker. 35mm2 strøm og jordingg (jordet rett på minus på batteri). Jeg har koblet det slik det stod i bruksanvisningen, da kjører jeg det i 2ohm. Har sett i bruksanvisningen at forsterkeren er stabil i 1ohm, er det da bedre ? Leste på ett nettforum der det stod at det ville bli mere bass, hvis jeg kjørte det i 1ohm. Er det noe som stemmer ? Forsterkeren er oppgitt til å yte 980w i 2ohm og 1480 i 1ohm.

    Har ikke peiling når det kommer til de greiene med ohm, så hvis det noe som virker rart, så er det derfor :P

  • #2
    hvis du har 2 stk 4 ohms spoler pr element, så vil du enten få 2 ohm pr element eller 1 ohm begge elementene sammen. altså pluss til pluss og minus til minus hele veien. Så jeg regner med at du har koblet i 1 ohm nå


    mvh kim

    Comment


    • #3
      Aha ja :P For det er dual coil på subbene. Så jeg har tatt +- å samme side og rett til +- på forsterker

      Har koblet slik som bildet under
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Så lenge alle plussene på elementene er koblet på pluss på forsterker, og alle minuser fra elementer er koblet på minus på forsterker, har du koblet i 1 ohm Altså paralellkoblet. Og jo lavere impedans (ohm) jo mere leverer forsterkeren, ned til den laveste stabile impedansen, som i ditt tilfelle er 1 ohm. Så ja, på denne måten får du mest effekt ut av forsterkeren din

        For å utdype. Hvis du har ett element som er 2x4 ohm, så kan dette enten seriekobles til 8ohm, eller paralellkobles til 2ohm. Og har du da et element til, og begge elementene er paralellkoblet til 2ohm hver, kan disse to enten paralellkobles til 1ohm totalt, eller seriekobles til 4ohm totalt. Dersom elementene hadde vært seriekoblet til 4ohm hver seg, kunne de blitt seriekoblet sammen til 8ohm totalt (irrelevant i denne sammenheng) eller paralellkoblet til 4ohm totalt. Du vil altså alltid halvere impedans med å paralellkoble, og doble med seriekobling.

        Lek deg litt her, så ser du.
        http://www.rockfordfosgate.com/Suppo...x#wiringwizard
        Viktig at ting blir koblet riktig, for om du hadde hatt 2x1ohms elementer og nå trodd at du hadde koblet i 1ohm, hadde du koblet i 0,5ohm. Og da hadde det gått sikringer rimelig fort, da forsterkeren hadde trukket mer strøm enn den er bygd for. Dessuten ville det høres nasty ut.
        Last edited by Custom; 20-04-2014, 15:50.
        Mvh Julian Sommer
        Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

        Comment

        Working...
        X