Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan støpe vegger som er som et horn.?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan støpe vegger som er som et horn.?

    Hvordan bestemme om en innover trukket sub montering (omvendt av typisk vulkan montering, slik man ser på alle intruksjonsvideoer) skal få sidevegger som er som en kopp eller om de skal bli som et rundt horn. (heter det hyperbel og parabel ?).
    Jeg mistenker at dette avgjøres om man smører polyester på inner vegg eller yttervegg. (snakker om veggen/stoffet fra mdf ringen elementet festet i , til kassa. Mdf ringer er da trukket litt inn i kassa)

    NB, jeg er ikke interessert i akustisk horn virkning, kun estestikken.

  • #2
    Originally posted by melancool View Post
    Hvordan bestemme om en innover trukket sub montering (omvendt av typisk vulkan montering, slik man ser på alle intruksjonsvideoer) skal få sidevegger som er som en kopp eller om de skal bli som et rundt horn. (heter det hyperbel og parabel ?).
    Jeg mistenker at dette avgjøres om man smører polyester på inner vegg eller yttervegg. (snakker om veggen/stoffet fra mdf ringen elementet festet i , til kassa. Mdf ringer er da trukket litt inn i kassa)

    NB, jeg er ikke interessert i akustisk horn virkning, kun estestikken.
    Jeg har ikke løsningen på problemet ditt, men parabolsk form sier seg selv, ser ut som en parabol!
    Hyperbolsk form begynner som en konisk form og utvider seg gradvis mer og mer eksponensiellt mot ytterkanten/enden.
    Så parabolsk og hyperbolsk form er i hver sin ende.
    I mellom har vi konisk og eksponesiell form. (+en haug med avarter)

    Ellers tror jeg det ikke finnes noen smart måte å støpe annet enn konisk form uten å frese/dreie en støpeplugg.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Jeg antar at løsningen vil bli å spenne opp stoff mellom to MDF-ringer med forskjellig diameter og smøre det inn med polyester eller epoxy.. Om stoffet trekkes stramt vil formen bli som et rundt horn, at "veggene" blir buet.

      Prøv selv; ta tak i et stretchlaken og trekk opp, så ser du at det danner seg en slak bue fra der du har tatt tak og ut mot resten av lakenet. Men du vil også se at diameteren på den ytterste ringen blir nødt til å være svært mye større enn den innerste ringen. Jo likere de to diametrene er, jo mer konisk vil formen bli. Naturlig nok egentlig..

      Comment


      • #4
        Kanskje du kan finne en svær serveringsbolle eller noe med en form du liker, og støpe en mal utifra den? Man får jo slikt billig på f.eks. IKEA, og det skal ikke en enorm bolle til for å gi en 8" litt fin forsenking. Tror jeg.

        Comment


        • #5
          To MDF ringer med henholdsvis den ytre diameteren du ønsker og en med den indre diameteren du ønsker. Lag så spacere for disse to MDF ringene med en bue i den ene enden som er lik den buen du vil ha i hornet. Dess tettere du setter disse spacerne rundt på ringene dess bedre blir forma. Strekk så Irma i forma og støp. Du vil få søkk mellom spacerene som du må fylle med f.eks glassfibersparkel.
          Attached Files

          Comment

          Working...
          X